Święta tkanina czy falsyfikat? Cała prawda na temat Całunu turyńskiego
Pierwszą skomplikowaną kwestią związaną z Całunem jest już sam termin „autentyczność”, który rozumie się na wiele różnych sposobów. Autentyczność może na przykład oznaczać, że „wizerunek i plamy odbite na Płótnie powstały w wyniku kontaktu z ciałem zmarłego w sposób „naturalny”, czyli bez interwencji artysty lub wykorzystania technik czy materiałów do jego wytworzenia”.
Tezie tej już w XVI wieku przeczył biskup Pierre d’Arcis, który zabronił kanonikom z Lirey wystawiania Całunu na widok publiczny („Według biskupa bowiem nie jest to prawdziwy Całun Chrystusa, ale jego wyobrażenie […]. Biskup twierdził , iż poprzez swojego poprzednika poznał nawet malarza Całunu, nie podał jednak żadnego imienia”).
Doszło nawet do tego, że uznano Całun za obraz stworzony przez Leonarda da Vinci, który urodził się 100 lat później.