Trwa ładowanie...
d2r5lgo
23 lipca 2012, 00:00

Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop

książka
Oceń jako pierwszy:
d2r5lgo
Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop
Rok wydania
"__wlasne
Źródło: "__wlasne

Żyjemy w czasach wyjątkowych. Odwieczne marzenie o pokoju i wolności wreszcie przestało być mitem i snem wizjonerów i artystów, a stało się codzienną rzeczywistością nas wszystkich. Śmiało przekraczamy granice i napawamy się tą naszą wolnością, odwiedzamy dalekie miejsca, poznajemy dalekie kraje i nowych ludzi – czujemy, że bierzemy udział w czymś wielkim, czujemy się częścią jakiegoś wielkiego dzieła na światową skalę. A jednak nie jesteśmy zbyt skorzy, by poszukiwać odpowiedzi na pytanie: co to takiego, to wielkie coś, w czym rzekomo świadomie i podobno z własnej woli bierzemy udział?

Być może wyczuwamy podświadomie, jako istoty obdarzone przecież głęboką intuicją, że coś tu nie gra, że nie do końca jesteśmy informowani o istocie gry, do udziału w której czujemy się nieraz natrętnie i bezczelnie nakłaniani i przymuszani. Czy lepiej jest wiedzieć, czy może lepiej nie wiedzieć, w czym tkwi się po uszy, i aż do końca grać swoją, nieraz narzuconą, rolę? Czy świadomość i wiedza mogą faktycznie coś zmienić, a może tylko niepotrzebnie zakłócą nasz nieświadomy błogostan i spowodują niebezpieczny i zbędny dyskomfort emocjonalny?

Amerykanie powiadają: „ignorance is bliss”, dlatego na te pytania powinien odpowiedzieć sobie każdy czytelnik, jeszcze zanim sięgnie po lekturę Tomasza Kozłowskiego Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop. Po jej zakończeniu na pewno nikt nie będzie w stanie tym samym okiem oglądać kolejnego odcinka „Klanu”, czy śmiać się bezwiednie z kolejnego chamskiego dowcipu bystrego skąd inąd Kuby Wojewódzkiego.

Tomasz Kozłowski, socjolog, socjoantropolog i zwolennik popularnego na Zachodzie nurtu psychologii ewolucyjnej, to pisarz obdarzony wielkim talentem do rozkładania zadanego tematu na czynniki pierwsze. Próżno by doszukiwać się w jego pracy litości, pobłażania, emocjonalnego stosunku do tematu, czegokolwiek więcej niż tylko „szkiełka i oka”. Zapewne gdyby, zamiast pracować w Katedrze Socjologii Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych w Poznaniu, prowadził testy na zwierzętach na Wydziale Biologii czy Weterynarii, bez mrugnięcia okiem wyciskałby szczury do probówki i usprawiedliwiał to dobrem nauki. W taki właśnie sposób Kozłowski potraktował temat swojej pracy, czyli to, czym dziś zachwycamy się najbardziej, na co dzień i bezustannie – kulturę pop ery konsumpcyjnej.

Kozłowski wychodzi od analizy form komunikacji i tego, w jaki sposób ewoluowały one na przestrzeni ostatnich dwóch wieków oraz jakie konsekwencje miało to dla wymiany informacji. Spostrzeżenia swoje koreluje z analizą naszej genetycznie ukształtowanej struktury psychicznej. Pisze on: „nasza ewolucyjna przeszłość oraz ograniczenia, jakie w ciągu milionów lat zdołała na nas nałożyć niczym obrożę, odbija się między innymi w rozrywce, w treściach, jakie preferujemy, jak również w formach, które skutecznie przemawiają do naszej psychiki”.

Zestawienie tych dwóch elementów służy mu jako fundament do głębszego przebadania wszystkich aspektów aktualnej oferty (pop)kultury i rozrywki, od seriali telewizyjnych, poprzez kino i telewizyjne show, aż po Internet ery Web 2.0 i społeczności portalowe. Niczego nie pomija. Nad niczym nie rozwodzi się, ani nie użala. Prowadzi od początku do końca bezwzględną i zimną, naukową wiwisekcję, nie pomijając w tym również perspektywy historycznej ery PRL-u. Wnioski do jakich dochodzi, również są tylko bezpośrednim wynikiem zastosowanej metody – próżno doszukiwać się w nich głosu nadziei, czy optymizmu postmodernistycznej fali new age. Największym jego dokonaniem jest nie przekonanie czytelnika do swoich racji czy spostrzeżeń, ale bezwzględne obnażenie otaczającej nas zewsząd i walczącej o każdą chwilę naszego wolnego czasu rzeczywistości ery konsumpcyjnej oraz jej bezwzględnych i w większości próżnych motywów. Niestety prawda okazuje się być dość trudna do zaakceptowania.

Wolelibyśmy wierzyć, że żyjemy w czasach tworzenia się nowej, wspaniałej, ogólnoludzkiej i globalnej kultury, która połączy wszystkich ludzi więzią przekraczającą sztucznie narzucone granice. Tę iluzję rozwiewa Tomasz Kozłowski w swojej książce i tłumaczy również, dlaczego jest to po prostu całkowicie niemożliwe. To jednak nie jest najgorsze. Najgorsze jest to, że w pewnym sensie Tomasz Kozłowski opowiada nam faktycznie o zmierzchu kultury, a nie daje żadnych gotowych rozwiązań na to, jak mu zapobiec. Po części zresztą wydaje się to już jednak niemożliwe…

Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop
Numer ISBN

978-83-62726-63-9

Wymiary

145x205

Gatunek

Kultura i sztuka

Oprawa

1

Liczba stron

446

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2r5lgo
d2r5lgo
d2r5lgo
d2r5lgo

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.