Trwa ładowanie...
d2170ym
03-02-2020 15:42

Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym

książka
Oceń jako pierwszy:
d2170ym
Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Książka wpisuje się w nurt współczesnych koncepcji metodycznych w zakresie rozwijania umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te wydają się szczególnie istotne w świecie zdominowanym przez przemoc, świecie, w którym zatracane są prawidłowe relacje interpersonalne. Dlatego warto już od najmłodszych lat wyposażać w nie dzieci oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości. W odpowiedzi na ten postulat powstała niniejsza książka, której głównym celem jest prezentacja programu zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym umożliwiającego rozwijanie ich poczucia własnej wartości. Książka składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy, teoretyczny, omawia rozumienie pojęcia poczucia własnej wartości, ukazuje także czynniki mające wpływ na jego rozwój oraz charakterystykę zachowań jednostek posiadających prawidłowe i nieprawidłowe poczucie własnej wartości. Drugi rozdział zajmuje się metodami i strategiami pracy z grupą. Dokonano w nim klasyfikacji tych metod oraz przeglądu wybranych spośród nich, uwzględniając zwłaszcza te, które zostały zastosowane w niniejszej propozycji zajęć dla dzieci. Ważnym zagadnieniem w tym rozdziale jest prezentacja etapów, strategii i obowiązujących zasad pracy z grupą. Ukazano w nim także zagadnienia dotyczące ewaluacji programów profilaktyczno-wychowawczych. Ostatni, trzeci rozdział zawiera charakterystykę dziecka w młodszym wieku szkolnym oraz przygotowaną na podstawie literatury przedmiotu, a także własnych doświadczeń autorek, propozycję programu rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. ROZDZIAŁ TRZECI ZAWIERA 30 SCENARIUSZY ZAPLANOWANYCH NA JEDNĄ LUB DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE W ZALEŻNOŚCI OD TEMATU ORAZ KILKANAŚCIE PROPOZYCJI NA DODATKOWE ĆWICZENIA DO WYKORZYSTANIA W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU.

Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym
Numer ISBN

978-83-7850-845-8

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

170

Język

polski

Fragment

Rozdział I Poczucie własnej wartości w świetle literatury psychopedagogicznej Poczucie własnej wartości jest jednym z głównych regulatorów ludzkiego zachowania, mającym wpływ na stosunek jednostki do siebie, do innych ludzi i do otaczającego świata (D. Wosik-Kawala 2007, s. 18). Wiedza o samym sobie to zbiór sądów i przekonań na temat własnego wyglądu zewnętrznego, intelektu, charakteru, dojrzałości emocjonalnej, stosunków z innymi ludźmi czy aspiracji życiowych. Człowiek zdobywa ją przez samopoznanie, które może być zamierzone lub niezamierzone. W przypadku oddziaływania zamierzonego jednostka w sposób celowy i systematyczny obserwuje siebie w działaniu, zbiera informacje o swoich sukcesach i niepowodzeniach, a następnie w trakcie autorefleksji formułuje sądy o sobie. Józef Kozielecki uważa, że samopoznanie dość rzadko ma charakter intencjonalny, gdyż zazwyczaj jest to proces niezamierzony. W przypadku dzieci mamy głównie do czynienia z niezamierzonym procesem poznawania samego siebie. W młodszym wieku szkolnym znaczącą rolę odgrywają grupa rówieśnicza, jaką jest klasa szkolna, oraz nauczyciel. Osiągane przez dziecko wyniki szkolne są oceniane przez samo dziecko, jego rodziców, kolegów i nauczyciela. Oceny te, zdaniem J. Kozieleckiego, są podstawą do formułowania sądów o własnej osobie (J. Kozielecki 1981, s. 12–13). W literaturze przedmiotu można odnaleźć wiele terminów dotyczących pojęcia „ja”, m.in. „obraz własnej osoby”, „pojęcie o sobie”, „samowiedza”, „koncepcja siebie”, „świadomość siebie”, „samoocena i poczucie własnej wartości”. Wielu naukowców stosuje zamiennie powyższe terminy, co wynika z dość różnie, często niejasno, określonych relacji zachodzących między tymi pojęciami. W prezentowanym opracowaniu przyjęto rozumienie pojęcia „poczucie własnej wartości” według koncepcji Nathaniela Brandena. Osoby zainteresowane rozważaniami teoretycznymi dotyczącymi definiowania i wyjaśniania znaczenia powyższych pojęć mogą skorzystać z literatury przedmiotu.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2170ym
d2170ym
d2170ym
d2170ym

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj