Trwa ładowanie...
d1dwzve
22-09-2023 10:20

Retoryka w dydaktyce akademickiej. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna

książka
Oceń jako pierwszy:
d1dwzve
Retoryka w dydaktyce akademickiej. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Kategoria
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Niniejsza publikacja wypełnia lukę w organizacji polskich uniwersytetów. Stanowi ona wnikliwe studium na temat prawdziwej obecności retoryki w kształceniu akademickim. Można powiedzieć, że dwoje autorów, Imelda Chłodna-Błach i Andrei Ahapau, przygotowało tekst zgodnie z najlepszymi kanonami interesującej nas dyscypliny. Rady starożytnych były bowiem jednoznaczne: gdy mówisz/piszesz – mów/pisz jak do ludzi prostych, ale myśl jak mędrzec. Postulat prostoty formy i bogactwa treści został w tej rozprawie zrealizowany. Czytelnik znajdzie w niej zwarty, syntetyczny przegląd różnych koncepcji retoryki, zapozna się ze specyfiką pracy nauczyciela akademickiego, a nawet otrzyma praktyczne wskazówki, jak opracować, przygotować i wreszcie dobrze wygłosić rozmaite formy uniwersyteckich wypowiedzi. A wszystko czyta się bardzo dobrze, gdyż wspomniana forma jest bardzo... retoryczna, czyli przejrzysta, klarowna i spójna.

Retoryka w dydaktyce akademickiej. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna
Numer ISBN

978-83-8294-267-5

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

86

Język

polski

Recenzja

Książka Rola retoryki w dydaktyce akademickiej. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna to wnikliwe studium na temat prawdziwej obecności retoryki w kształceniu akademickim. Można powiedzieć, że dwoje autorów, Imelda Chłodna-Błach i Andrei Ahapau, przygotowało tekst zgodnie z najlepszymi kanonami interesującej nas dyscypliny. Rady starożytnych były bowiem jednoznaczne: gdy mówisz/piszesz – mów/pisz jak do ludzi prostych, ale myśl jak mędrzec. Postulat prostoty formy i bogactwa treści został w tej rozprawie zrealizowany. Czytelnik znajdzie w niej zwarty, syntetyczny przegląd różnych koncepcji retoryki, zapozna się ze specyfiką pracy nauczyciela akademickiego, a nawet otrzyma praktyczne wskazówki, jak opracować, przygotować i wreszcie dobrze wygłosić rozmaite formy uniwersyteckich wypowiedzi. A wszystko czyta sią bardzo dobrze, gdyż wspomniana forma jest bardzo… retoryczna, czyli przejrzysta, klarowna i spójna.
Ze Słowa wstępnego dr. hab. Artura Mamcarza-Plisieckiego
W pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich występują kompetencje, których doskonalenie w sposób usystematyzowany może się dokonywać za pomocą narzędzi retorycznych, a przede wszystkim dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom z zakresu zadań mówcy […]. Zadania mówcy posiadają w swej strukturze możliwość wieloaspektowego wykorzystania metodycznego, co przejawia się tym, że same w sobie mogą stanowić katalog kryteriów analizy różnych typów komunikatów perswazyjnych, a jednocześnie dydaktyczną pomoc do konstruowania wypowiedzi. To pokazuje wyjątkową wartość dobranej przez Autorów książki formy interpretacji wyników badań, która jednocześnie może posłużyć jako wskazówka do samodoskonalenia umiejętności retorycznych. Potrzeba zaistnienia na rynku wydawnictw naukowych tego typu publikacji – które poprzez metodę badań empirycznych ukażą i uświadomią zachodzące procesy komunikacyjne na tym poziomie nauczania– jest podyktowana kondycją dydaktyki szkolnictwa wyższego. Jednocześnie dla uczestników tych procesów niniejsza książka może być pomocna w uświadomieniu sobie znaczenia umiejętności retorycznych.
Z recenzji dr. hab. Pawła Gondka, prof. KUL

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1dwzve
d1dwzve
d1dwzve
d1dwzve