Trwa ładowanie...
fragment
15 kwietnia 2010, 11:26

Radosne gry

Share
Radosne gryŹródło: Inne
d1t2je4
d1t2je4

Z pewnością nie jest przypadkiem, że słowo „gra” tak często pojawia się w tytułach utworów literackich. Wielka gra Aleksandra Rekszy i Mariana Strzeleckiego, Gra o życie i Wielkie gry Bernarda Żbika – międzywojenny cykl Adama Nasielskiego, Gra dla bohaterów Jacka Higginsa, Gra Gerarda Stephena Kinga, Gra Endera Orsona Scotta Carda, Męskie gry i Gra na cudzym boisku Aleksandry Marininy, Gra o zmiennych regułach Patricii Highsmith, Perfidna gra Donny Leon, Czysta gra Philipa K. Dicka – oto nasuwające się bardzo łatwo tytuły utworów należących do literatury popularnej. Wydaje się, że przede wszystkim mają one zachęcić czytelnika do lektury poprzez podkreślenie istnienia w świecie przedstawionym gry, ujętej dosłownie i przybierającej najczęściej oblicze walki. W adresowanym do młodzieży utworze Rekszy i Strzeleckiego gra pojawia się bezpośrednio, gdyż jego akcja dotyczy klubu sportowego i walki o mistrzostwo przez drużynę piłkarską, której sukces jest właśnie „wielką grą” na boisku.
Natomiast w pozostałych wymienionych tu popularnych powieściach gra przebiega przede wszystkim między walczącymi ze sobą postaciami, często reprezentującymi jakieś przeciwstawne wartości (w kryminale więc gra toczy się między symbolem porządku i sprawiedliwości – detektywem a podłym burzycielem społecznego ładu – przestępcą; w powieści szpiegowskiej – między przedstawicielami różnych narodów lub z jednej strony reprezentantem ładu i cywilizacji współczesnej, z drugiej zaś – terroryzmu). Odbywająca się na poziomie świata przedstawionego rozgrywka jest przy tym istotnym elementem fabuły wymienionych utworów, adresowanych zwłaszcza do mężczyzn, ale także istotną cechą całej literatury popularnej, w której pojedynki na białą broń, znamienne dla romansów płaszcza i szpady, stopniowo zostały zastąpione przez intelektualne zmagania między detektywem a zbrodniarzem bądź między przedstawicielami wywiadów. Nawet miłość bywa ujmowana w tych kategoriach; jako przykład może służyć choćby Gra namiętności, dramat
opracowany w XIX wieku przez Karola Frankowskiego na podstawie Matyldy Eugène’a Sue, czy – z utworów bardziej współczesnych – harlekin Sally Wenworth Gra o szczęście. Pojęcie „gra” w tym ostatnim utworze można przy tym zastosować wobec kilku wątków, gdyż bohaterka gra czy też walczy z nastawionym antyfeministycznie menedżerem klubu piłkarskiego (i oczywiście zarazem milionerem) o otrzymanie, a później o utrzymanie stanowiska fizjoterapeutki, jednocześnie zaś toczy się między nimi gra miłosna.

Nie ulega przy tym wątpliwości, że literatura popularna wykorzystuje symbolikę gry przede wszystkim po to, aby zasygnalizować budzącą zainteresowanie odbiorców relację między bohaterami, którzy – szczególnie w westernie, powieści szpiegowskiej i kryminale – walczą ze sobą, reprezentując z jednej strony dobro (detektyw, „nasz” wywiadowca, dzielny kowboj czy uczciwy szeryf), z drugiej zaś zło (zbrodniarz, szpieg działający przeciwko naszemu państwu często w imię światowego terroryzmu, kowboj-przestępca). Gry te – o wartości zerowej, czyli o charakterze zdecydowanie antagonistycznym (aby zwyciężyło dobro, zło musi zostać całkowicie pokonane) – zmierzają w wymienionych odmianach literatury popularnej do zdominowania całej akcji. Układa się ona tym samym w związane z nimi, powtarzające się szeregi ukrywania się i rozpoznawania, ucieczek i pogoni oraz walk o zmiennym wyniku. Z drugiej jednak strony – ponieważ czytelnik w trakcie lektury staje się kibicem jednej z walczących stron, uczestniczy w nich wyobraźniowo –
gry bohaterów stają się jego grami, do czego nam w tej książce przyjdzie jeszcze wrócić.

W literaturze wysokoartystycznej również znajdziemy „grę” – choćby Grę w klasy Julia Cortazára. Przy czym tytuły owe – poza sygnalizowaniem jakiejś gry w świecie przedstawionym (w obu powieściach taka gra istnieje: w Grze szklanych paciorków jest ona uprawiana przez żyjących w utopijnym zgromadzeniu wtajemniczonych, z „magistrem ludi” na czele, w Grze w klasy z kolei bohater, przebywając w pewnym momencie w szpitalu wariatów, tworzy w swojej sali sieć pułapek na wzór gry w klasy) – funkcjonują na zasadzie symbolicznej – albo wiążą się z metaforą życia jako teatru, w którym ludzie odgrywają rozmaite role, uczestnicząc w różnych grach, albo też stają się bezpośrednio symboliczną wykładnią życia.

d1t2je4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze (0)

Dzieci widzą i słyszą. #StopMowieNienawiści.
d1t2je4
d1t2je4
d1t2je4

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.