Programy o poezji i literaturze przyciągają przed telewizory miliony widzów
Chińska telewizja znalazła doskonały sposób na zwiększenie swojej oglądalności, która przy okazji realnie wpływa na wzrost sprzedaży książek. Teleturniej koncentrujący się na znajomości poezji bije rekordy popularności.
Chińska telewizja znalazła doskonały sposób na zwiększenie swojej oglądalności, która przy okazji realnie wpływa na wzrost sprzedaży książek. Teleturniej koncentrujący się na znajomości poezji bije rekordy popularności.
„Konferencja Chińskiej Poezji” to najnowszy hit stacji CCTV, który zgromadził przed telewizorami miliony widzów, obserwujących zmagania uczestników biegłych w znajomości chińskiej poezji. Zwyciężczynią niedawno zakończonej drugiej edycji programu została Wu Yishu, 16-letnia licealistka z Szanghaju, która pokonała setkę uczestników w wieku od 7 do 70 lat. Co ciekawe, do konkursu stanęli przedstawiciele rozmaitych branż: inżynierowie, studenci, rolnicy, lekarze, redaktorzy, kurierzy, a nawet zagraniczni miłośnicy chińskiej poezji z Singapuru, Tajlandii i USA.
Popularność programu odnotowały nie tylko władze stacji, ale także właściciele księgarń. Zhang Lei z Shanxi Book Building zdradził, że po emisji teleturnieju udało im się sprzedać ponad 50 tomików poezji w jedno popołudnie. W jego księgarni pojawiła się nawet specjalna sekcja poświęcona „Konferencji Chińskiej Poezji”. *- Sprzedaż tomików poetyckich wzrosła od tego czasu o 20-30 procent *– mówił Lei.
Podobny wzrost sprzedaży odnotowała sieciowa platforma Dangdang. Chińczycy kupujący książki przez internet sprawili, że na liście 20 bestsellerów aż 30 procent to publikacje z działu poezji.
Chińska telewizja poszła za ciosem i po nieoczekiwanym sukcesie „Konferencji Chińskiej Poezji” przedstawiła kolejny program poświęcony literaturze. „Czytelnicy” nie są co prawda teleturniejem, jednak przyciągają przed telewizory równie wielką publiczność co poprzedni hit CCTV. Formuła nowego programu opiera się na zapraszaniu do studia rozmaitych gości (biznesmenów, lekarzy, aktorów, a także „zwykłych” ludzi), którzy opowiadają o swoich ulubionych dziełach literackich, a następnie czytają wybrany fragment.
„Czytelnicy” są emitowani w najlepszym czasie antenowym, czyli w soboty i niedziele o 20:00. Zhu Dongli, kierownik programu, sugeruje, że „Czytelnicy” są doskonałą alternatywą dla popularnych na całym świecie reality shows. - Mamy zbyt wiele programów poświęconych czystej rozrywce. Za bardzo skupiamy się na osobistym życiu gwiazd i zbyt rzadko pokazujemy poważną kulturę – skwitował Dongli.
/jz/