Powieść sponsorowana
Znana angielska pisarka Fay Weldon ściągnęła na siebie gromy potępienia stając się pierwszą w historii literatką, która zaakceptowała komercyjny sponsoring na powieść. Weldon, która na swym koncie ma ok. 20 tytułów, w tym poczytne powieści Życie i Miłostki Diablicy, Mężczyźni , Przyjaciółki , otrzymała wynagrodzenie od włoskiej firmy jubilerskiej Bulgari w zamian za umieszczenie w powieści The Bulgari Connection nazwy firmy w pozytywnym świetle co najmniej 12 razy. Powieść w pierwotnym zamyśle pomyślana była jako niskonakładowy produkt promocyjny, który firma jubilerska przekaże nieodpłatnie kilkuset swoim najbardziej cenionym klientom. Książka spodobała się jednak wydawcy do tego stopnia, że za zgodą firmy Bulgari i autorki zdecydował ją udostępnić na czytelniczym rynku. Krytycy zarzucają pisarce, że mieszając fikcję literacką z
promocją produktu przekroczyła ostatnią granicę pomiędzy komercją a sztuką i w ten sposób straciła wiarygodność jako twórca. Krytycy kryptoreklamy w literaturze obawiają się, że Weldon stworzyła groźny precedens i że literaci, zwłaszcza stawiający pierwsze kroki, będą zabiegali o tego rodzaju sponsoring. Natomiast obrońcy pisarki konstatują, że sztuki piękne są w Wielkiej Brytanii tak niedofinansowane, iż autorzy zmuszani są do rozglądania się za bogatym patronem.
Napisz, co o tym myślisz.