Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy
Rok wydania | 2011 |
Autorzy |
Jak wyglądają i co zawierają, jaki jest program i przyszłość współczesnych podręczników i poradników? Na te pytania starają się odpowiedzieć redaktorzy polecanej publikacji.
Kształt współczesnych podręczników i poradników stanowi zarówno źródło wiedzy o kondycji dydaktyki, jak i źródło wiedzy o społeczeństwie. Kolejne generacje podręczników i poradników stanowią ilustrację i egzemplifikację obowiązujących standardów wiedzy i sposobów jej transmisji oraz pokazują stosowane strategie dyscyplinowania ciał, zachowań i umysłów adresatów. Oglądu podręczników i poradników dokonać można z wielu punktów widzenia. Obok kryteriów merytorycznych, dydaktycznych i edytorskich wskazać można kryteria mniej oczywiste, preferencje światopoglądowe autora, przekonania i normy.
Odpowiedź na pytanie o rolę podręczników i poradników w naszym życiu wymaga krytycznego spojrzenia na ich ofertę rynkową. Na początek zapraszamy do oceny oferty współczesnych podręczników. Swoboda wyboru programów i podręczników szkolnych to nowa jakość w zreformowanej szkole. Lista dopuszczonych Przez MEN podręczników dla wszystkich etapów kształcenia liczy kilkaset zestawów. Jej wielkość wskazuje na to, że w polskim systemie edukacji podręcznik ciągle stanowi podstawowy środek dydaktyczny, którego zawartość i układ decyduje o przebiegu procesu nauczania…
Po drugie szkoła, która wspiera rozwój uczniów jako samodzielnie myślących i społecznie zaangażowanych obywateli państwa demokratycznego, ma za zadanie wyposażyć ich w kompetencje krytycznego czytania nie tylko tekstów podręczników, ale wszelkich tekstów kultury. Takie kompetencje, jak analiza wiarygodności źródeł, odróżnianie faktów od interpretacji, poszukiwanie ukrytych założeń, stereotypów i manipulacji, odkrywanie alternatywnych interpretacji i wyjaśnień, potrzebne są do świadomego korzystania z poradników…
Kolejną kwestią wartą odnotowania jest fakt, że tradycyjne podręczniki i poradniki stają do rywalizacji ze swoimi nowoczesnymi odpowiednikami: audiobookami, e-bookami, e-podręcznikami, e-poradnikami. Nowoczesne technologie rewolucjonizują tradycyjną dydaktykę, testując nieznane wcześniej modele organizacji procesu kształcenia (e-learning).
Te trzy obszary problemowe zdecydowały o strukturze książki, która ma trzy części: Ukryty program podręczników, Ukryty program poradników oraz Przyszłość podręczników.
Co z przyszłością podręczników?
Numer ISBN | 978-83-7587-646-8 |
Wymiary | 160x230 |
Gatunek | Metodyka |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 212 |
Podziel się opinią
Komentarze