Bojkot doktryn i programów
Pokazuje, jak przezwyciężano systemowe ograniczenia poprzez zaangażowanie polityczne bądź bojkot narzuconych doktryn i programów. Przywołując bogatą ikonografię - często są to niepublikowane wcześniej ilustracje z prywatnych zbiorów artystów i kolekcjonerów - Krzysztofowicz-Kozakowska omawia istotne zjawiska artystyczne: od architektury, malarstwa, grafiki, rysunku, rzeźbę pomnikową, plenerową i kameralną, polską szkołę plakatu, happeningi, performance, design, murale, neony. Podkreśla, że plakaty tworzyli tacy wybitni artyści jak Henryk Tomaszewski, Jan Młodożeniec czy Wojciech Zamecznik, a Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie w 1966 r. przyciągnęło Roya Lichtensteina i Andy'ego Warhola.
Pisze np. o socrealistycznej architekturze monumentalnej, której twórcy inspirowali się klasycyzmem i o konsekwentnie tworzonym w latach 50. i 60. przez Annę Górską z Zakopanego stylu tatrzańskich schronisk - zaprojektowała ona m.in. schronisko na hali Ornak, w Dolinie Pięciu Stawów, na Polanie Chochołowskiej.