Trwa ładowanie...
d4krwp1
31-01-2020 03:18

Najważniejsze lata, czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci

książka
Oceń jako pierwszy:
d4krwp1
Najważniejsze lata, czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Jak rozumieć rysunki małych dzieci w wieku od 2 do 6 lat? Są one dziecięcą mową, formą artykulacji i komunikacji, są wyrażeniem siebie i spontaniczną naturalną potrzebą. Już nigdy później rysunek dziecka nie będzie tak istotny i tak nieodłącznie związany z rozwojem jego osobowości. We wczesnych latach życia mowa i rysunek uzupełniają się po to, by wspomóc rozwój dziecka. Mówienie wspomaga rysowanie, a rysowanie mówienie. Czy można zabronić dziecku uczyć się mówienia? Czy można zabronić mu uczyć się chodzenia? W pierwszych latach życia dziecko wzbogaca mowę przez rysowanie, a rysunek – dzięki powiększeniu zasobu słów. Mowa i rysunek uzupełniają się wzajemnie, tworząc jedność na drodze rozwoju osobowościowego małego dziecka.

Najważniejsze lata, czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci
Numer ISBN

978-83-7308-880-1

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

92

Język

polski

Fragment

Kiedy tylko dziecko potrafi dość dobrze uchwycić flamaster czy długopis (a jest to czas, kiedy zaczyna drugi rok życia) „wypowiada się” rysując. Chociaż już mówi (może jeszcze dość nieskładnie), używając słów, chce „mówić” inaczej, ale nie znaczy, że gorzej: chce „mówić” pełniej. Tą mową, która daje mu taką swobodę wypowiedzi jest rysowanie. Jest to mowa graficzna, zespolona z mową werbalną. Jest to mowa, do której my, dorośli nie zawsze przywiązujemy wagę. Czasami pozbawiamy dziecko właśnie tej mowy graficznej, będącej częścią jego rozwoju. Pozbawiamy go tej mowy przez naszą ( dorosłych ale czy dojrzałych ?) lekkomyślność, przez niewiedzę, przez zaniedbanie. Czy wtedy nie będzie się dziecko rozwijać? Owszem, będzie. Jednak musimy pamiętać, że zubażamy w ten sposób jego rozwój osobowości. Powiadam- szczególnie ważne w życiu człowieka są pierwsze lata jego życia, tj. od 1 do 5-6 roku życia. Dodać do tego należy niezwykle ważny okres prenatalny. Tych kilka lat konstruuje człowieka. Z nich czerpiemy siłę przez całe życie. Jeżeli w tym okresie dziecko ma spełnione określone warunki, to jego potrzeba rysowania zostaje zaspokojona. Ale nie o samo zaspokojenie potrzeby chodzi. Rodzice umożliwiając dziecku rysowanie (dając mu kredkę lub długopis) pomagają mu w jego rozwoju. Owszem, można w tym okresie rozwoju pozbawić dziecko rysowania, a wręcz zabierać mu kredki, czy flamaster; tylko czy wtedy dajemy mu wszelkie możliwości pełnego rozwoju? Czy rysowanie jest aż tak ważne? A czy ciągłe rozmawianie z dzieckiem, bądź odpowiadanie mu na nieustanne pytania jest tak ważne? Czy pokazywanie mu świata jest tak ważne? Jeżeli dziecko mimo wyraźnej aprobaty z naszej strony znajdzie jakiś długopis i zacznie rysować, w ten sposób się właśnie „wypowiadając”, to trzeba pamiętać, że to jest jego mowa, nie werbalna – lecz graficzna. Ale mowa. Gdybyśmy tylko więcej czasu poświęcili dziecku, może zauważylibyśmy, co chce ono powiedzieć, rysując.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4krwp1
d4krwp1
d4krwp1