Najlepsze książki marca
„Oto nasza wiedza o tym, co wiemy: Są rzeczy, o których wiemy, że je wiemy. Są rzeczy, o których wiemy, że ich nie wiemy, to znaczy: jak dotąd ich jeszcze nie wiemy. Są też rzeczy, o których nie wiemy, że ich nie wiemy. I z każdym rokiem dowiadujemy się o nich coraz więcej” – powiedział kiedyś Donald Rumsfeld. Możemy napisać tyle leksykonów, ile jest gałęzi wiedzy. Odkrywcza myśl Kathrin Passig i Aleksa Scholza była jednak inna: napiszmy, jak wiele jeszcze nie wiemy, czyli o rzeczach, o których wiemy, że ich nie wiemy. W codziennym świecie wiedza o niewiedzy nie jest szczególnie popularna. Składa się na to wiele przyczyn, pośród których jedną z najważniejszych jest kult sukcesu, z powodzeniem lansowany przez media. Jak piszą autorzy: „Dziennikarze wolą oznajmiać zakończenie badań i nowe odkrycia. Tytuł: «Nic nowego o X» brzmi znacznie gorzej niż: «Zagadka X ostatecznie rozwiązana»”.