Nagrody Nike nie trzyma na półce. "Najlepsza jest do podtrzymywania drzwi"
Mariusz Szczygieł gościł w sobotnim wydaniu "Dzień dobry TVN". Pokazał swój gabinet, w którym powstają książki jego autorstwa. Zdradził również, co zrobił z nagrodą Nike i jak będzie wyglądała okładka jego kolejnej książki.
Mariusz Szczygieł to znany autor książek i reportażysta. Pisarz największą popularność zyskał za sprawą swoich reportaży o Czechach. "Gottland" czy "Czy zrób sobie raj" kreślą nietuzinkowy i niejednoznaczny obraz naszych południowych sąsiadów. Z kolei reportaż "Nie ma", przybliżający historię życia różnych, niepowiązanych ze sobą postaci, został nagrodzony statuetką Nike.
Reportażysta pojawił się w sobotnim wydaniu "Dzień Dobry TVN". Reporter Mateusz Hładki gościł w gabinecie Mariusza Szczygła. Dziennikarz zwrócił uwagę, że znajdują się w miejscu, w którym powstało wiele nagrodzonych tytułów książek. - Nie piszę dla nagród. Piszę, bo muszę wyładować z siebie różne myśli i obserwacje - odparł pisarz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prolog: Mariusz Szczygieł o historiach z nowej książki
Prowadzący poranny program niezwłocznie zauważył w gabinecie statuetkę Nike. Na próżno było szukać jej jednak na jednej z półek. Pisarz znalazł dla niej bowiem nietypowe zastosowanie. Korzysta z niej jako... podpórka do drzwi. Ma to według pisarza metaforyczny wydźwięk.
- Główna statuetka nagrody Nike poszła na WOŚP. Ale ta, którą dostają wszyscy finaliści, a ja mam ich kilka, najlepsza jest do podtrzymywania drzwi. To jest powiedziałbym takie metaforyczne, że literatura otwiera drzwi. "Wchodź!" - przyznał Mariusz Szczygieł.
Nie sposób było nie dostrzec także sporych rozmiarów obrazu, który zawisł nad biurkiem autora reportaży. Okazało się, że właśnie ta ilustracja będzie zdobiła okładkę kolejnej pozycji Mariusza Szczygła.
- Mamy taki świat. Mamy kobiety, które patrzą w dal i chłopca, który patrzy w lepszą przyszłość. Ten obraz ma drugi tytuł, pobieranie w tle. To, na co patrzysz, to pobieranie pliku. Pomyślałem sobie, że napiszę reporterską książkę o tym, że nasze życie jest pobieraniem w tle i często się nawet nie orientujemy - opisywał zdobywca nagrody Nike.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o najlepszych (i najgorszych) reklamach świątecznych, wielkich potworach w "Monarchu" na AppleTV+ i szokującym znęcaniu się na ludźmi w "Special Ops: Lioness" na SkyShowtime. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.