Na styku sztuki i publicystyki
Historia ilustracji, która posłużyła za główny motyw okładki do „Myśli nowoczesnego endeka” Rafała A. Ziemkiewicza, rozpoczęła się całkiem daleko stąd, we włoskim Trydencie. Właśnie tam ogłoszono konkurs o charakterze satyrycznym, zatytułowany „Powolność”, w którym Jerzy Głuszek postanowił wziąć udział.
Historia ilustracji, która posłużyła za główny motyw okładki do* „Myśli nowoczesnego endeka”* Rafała A. Ziemkiewicza , rozpoczęła się całkiem daleko stąd, we włoskim Trydencie. Właśnie tam ogłoszono konkurs o charakterze satyrycznym, zatytułowany „Powolność”, w którym Jerzy Głuszek postanowił wziąć udział.
- Pomysł zrodził się nagle, jednak nie byłem do końca przekonany, czy dobrze trafiłem w temat – wspomina Jerzy Głuszek. - Być może idea tej pracy nosi w sobie znamiona mojej osobistej sytuacji życiowej z tamtego okresu? Może przyszedł mi do głowy, bo po prostu tak czułem się ze swoją rzeczywistością? Coś w tym jest…
W pierwotnej wersji narrację pracy wzmacniała postać kobiety siedzącej na przodzie owej „solidnej” łodzi. Całość prezentowała takie znaczenia jak: niemożność, iluzję, trwanie w miejscu, niepewność jutra, podróż donikąd czy beznadziejność sytuacji.
- Przerzucenie i zaadaptowanie pomysłu z ilustracji satyrycznej na okładkę książki, tak by prezentowała poruszane w niej problemy w sposób nieco ironizujący i zdystansowany, wydało mi się dobrym rozwiązaniem – dodaje Jerzy Głuszek. - Nie ukrywam, że intrygują mnie reakcje Czytelników.
„Powolność” według Jerzego Głuszka została uhonorowana pierwszą nagrodą trydenckiego konkursu.
* „Myśli nowoczesnego endeka” , najnowsza książka Rafała A. Ziemkiewicza pojawi się w księgarniach już 19 października. To pozycja wyjątkowa i będzie się o niej w Polsce mówiło.*