Trwa ładowanie...
d3jghw3

Michaił Bułhakow

Inne
Źródło: Inne

Powieściopisarz, nowelista i dramaturg rosyjski.
Urodził się w Kijowie, gdzie ukończył wydział medyczny uniwersytetu. Do 1919 pracował jako lekarz. Potem całkowicie poświęcił się literaturze.

W latach 1930-1936 zatrudniony był w MChat. Koniec lat 20. i lat 30. to okres powtarzających się nagonek na pisarza, zakazów cenzuralnych, interwencji uniemożliwiających publikację lub wystawienie jego tekstów.

Bułhakow bezskutecznie zwracał się z prośbą o zezwolenie na wyjazd za granicę. Jego listy do władz radzieckich stanowią ważne i przejmujące dokumenty sytuacji niezależnego twórcy w państwie totalitarnym.

Niektóre z wczesnych opowiadań i opowieści Bułhakowa zawierają elementy autobiograficzne - Zapiski młodego lekarza (1925-1926, Zapiski junogo wracza), opowiadanie Morfina (1927, Morfij) - inne nasycone są fantastyką, którą wykorzystują w celach satyrycznych: Diaboliada (Djawoliada), Fatalne jaja, (1925, Rokowyje jajca) i Psie serce (powst. 1925, opubl. 1987, Sobaczyje sierdce). Rozgłos przyniosła mu Biała gwardia (edeycja niepełna 1925, edycja kompletna, Paryż 1927-1929, Biełaja gwardija), opowieść o krachu starego, przedrewolucyjnego świata, daleka od jakichkolwiek uproszczeń ideologicznych. Sam autor zaadaptował ją na scenę i tak powstała sztuka Dni Turbinów, (wys. 1926, opubl. W 1955, Dni Turbinych), której premiera na scenie MchAT-u była oszałamiającym sukcesem (pierwotnie została zdjęta z afisza, lecz przywrócono ją po osobistej interwencji Stalina).

Nie udało się za życia autora wystawić, poświęconej podobnej problematyce, Ucieczki (powst. 1928, wyst. 1957, Bieg), była natomiast krótko grana satyryczna Szkarłatna wyspa (wyst. 1928, opubl. W Nowym Jorku 1968, Bagrowyj ostrow), gwałtowny atak na oportunizm i jedyne w tym czasie publiczne wystąpienie w obronie wolności słowa.

Pracę nad swoim największym dziełem - Mistrz i Małgorzata - rozpoczął Bułhakow już pod koniec 1928 roku i kontynuował aż do śmierci. Jest to jedno z arcydzieł prozy światowej. Podejmuje odwieczną problematykę dobra i zła.

d3jghw3

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3jghw3
d3jghw3
d3jghw3