Trwa ładowanie...
lista
23-04-2010 13:44

MEN: zarzut, że uczniowie mają czytać tylko fragmenty - bezpodstawny

MEN: zarzut, że uczniowie mają czytać tylko fragmenty - bezpodstawnyŹródło: Inne
d2ui6s6
d2ui6s6

Zarzut, że zgodnie z przygotowywanymi przez MEN nowymi podstawami programowymi nauczania uczniowie mają czytać nie całe dzieła literackie, a tylko fragmenty jest bezpodstawny i wynika z nieporozumienia - uważa wiceminister edukacji Zbigniew Marciniak.

W czwartek prof. Marciniak odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS Jadwigi Wiśniewskiej i Zbigniewa Dolaty dotyczące propozycji Ministerstwa Edukacji Narodowej zmian w kanonie lektur szkolnych.

- Wszyscy popieramy akcję „Cała Polska czyta dzieciom”, która ma rozwijać w małych dzieciach zainteresowanie światem książki. W ten dobry klimat nie wpisuje się pani minister edukacji Katarzyna Hall, która zapowiedziała, że uczniowie będą czytać tylko fragmenty niektórych lektur: dzieł polskiej i światowej klasyki - mówiła Wiśniewska.
Jej zdaniem, ten pomysł to zwycięstwo złego pragmatyzmu i porażka humanistyki.

- Jeśliby te wszystkie zarzuty były prawdziwe to pierwszy bym stanął na czele protestujących - powiedział Marciniak.

- Słowo ‘fragment’ użyte w podstawach programowych nauczania nie oznacza, że uczeń ma przeczytać tylko fragment książki od strony 15 do 20. Uczniowie czytają całe dzieła, a na lekcjach omawiane są fragmenty - tłumaczył wiceminister.
Poinformował, że zawsze było ono używane w podstawach i zawsze w takim znaczeniu.

d2ui6s6

- W obowiązujących obecnie podstawach, które podpisał PiS-owski minister jest pozycja w gimnazjum: Adam Mickiewicz Pan Tadeusz w nawiasie fragmenty. Czy to oznacza, że mają nie czytać Mickiewicza w całości z woli tego ministra. Oczywiście, że nie. To jest tylko instrukcja, że nauczyciel ma omówić fragmenty tego dzieła i tyle - zaznaczył Marciniak.

Zapewnił, że dla obecnego kierownictwa MEN zachęcanie uczniów do czytania jest bardzo ważne.
- Szkoła ma za zadanie, by czytelnictwo pobudzać i rozwijać. Zrobimy wszystko, by nowa podstawa programowa ten cel spełniała jeszcze lepiej niż dotychczasowa - zadeklarował wiceminister.

Dwa tygodnie temu MEN opublikowało w internecie projekt zmian w podstawach programowych, w tym w kanonie lektur szkolnych. Jak zaznaczyła wówczas Hall, to wstępna propozycja. Dodała, że resort oczekuje na komentarze.

Przygotowywane zmiany w podstawach programowych są jednym z elementów reformy edukacji, związanej m.in. z planami obniżenia wieku obowiązku szkolnego i koniecznością dostosowania treści nauczania do możliwości młodszych uczniów.

d2ui6s6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ui6s6

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj