Trwa ładowanie...
d3mb0jt
22-01-2014 00:00

Matematyka w szkołach waldorfskich. Nauczanie wczesnoszkolne

książka
Oceń jako pierwszy:
d3mb0jt
Matematyka w szkołach waldorfskich. Nauczanie wczesnoszkolne
Tytuł oryginalny

Der Anfangsunterricht in der Mathematik an Waldorfschulen: Aufbau, fachliche Grundlagen und menschenkundliche...

Rok wydania
Autorzy
Inne
Źródło: Inne

Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci – razem lub indywidualnie – rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u
dzieci w wieku 12–13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i „mobilne”, aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły.

Matematyka w szkołach waldorfskich. Nauczanie wczesnoszkolne
Numer ISBN

978-83-7587-636-9

Wymiary

160x235

Gatunek

Metodyka,Matematyka,Metodyka,Matematyka

Oprawa

1

Liczba stron

148

Inne wydania

Kraków - 2014-01-21

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3mb0jt
d3mb0jt
d3mb0jt