Ludzie interesu w przedwojennej Polsce. Przedsiębiorcy, filantropi, kapitaliści
Rok wydania | 2013 |
Autorzy |
Sukces przedwojennego przedsiębiorcy czy finansisty uzależniony był od wielu okoliczności, dziwnie podobnych do stwarzanych przez współczesność – pożądane było odpowiednie wykształcenie, przygotowanie praktyczne, ale przede wszystkim umiejętność dostrzegania sprzyjających okoliczności zarobku.
Przedsiębiorca – organizator produkcji i sprzedaży towarów – musiał radzić sobie także z przeciwnościami losu – kryzysem gospodarczym, konkurencją, robotniczymi strajkami, pożarem zakładu...
Autorka prezentuje środowisko przedwojennych przemysłowców i biznesmenów – ludzi zawodowo związanych z polską gospodarką i finansami. . Przedstawia je na tle ówczesnych uwarunkowań ekonomicznych, politycznych i społecznych, kreśląc panoramę kraju po odzyskaniu niepodległości, na którą składały się
zniszczenia wojenne, dziedzictwo zaborów, wahania koniunktury, wojny celne, niedoskonałe ustawodawstwo pracy...
Autorka śledzi losy kilkunastu postaci, które stanowiły o obrazie polskiej przedwojennej przedsiębiorczości, prezentując sylwetki kilkunastu właścicieli większych i mniejszych firm z różnych branż i regionów. Stara się pokazać nie tylko ich sukcesy i porażki, ale również cechy charakteru, umożliwiające im spektakularne osiągnięcia, często na skalę wykraczającą poza granice RP. Nazwiska takie, jak Wedel czy Goetz-Okocimski, medialny koncern IKC czy sukcesy przemysłu chemicznego, robią wrażenie nawet dzisiaj.
To opowieść o ludziach i ich „biznesach", o przebojowości i sprycie, ich wyborach, wartościach, jakimi się kierowali, o ich życiu codziennym, hobby, rozrywkach – ze względu na zasobność portfeli czasem bardzo widowiskowych – są nie tylko ciekawą lekturą, ale mogą też stanowić doskonałą inspirację dla współczesnych biznesmenów.
Całość ubarwiająciekawe dygresje o badaniach naukowych, niecodziennych wynalazkach, nowoczesnej reklamie, metodach zarządzania czy podejściu do pracowników, . W przedwojenny klimat oraz wprowadzają ilustracje z epoki – zdjęcia, wycinki prasowe, reklamy.
Numer ISBN | 978-83-7705-285-3 |
Wymiary | 195x235 |
Gatunek | Historia Polski |
Oprawa | 6 |
Liczba stron | 432 |
Podziel się opinią
Komentarze