Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym PRL i USA analiza socjologiczna
Autorzy |
Ściśle obserwowani i sprawdzani filmowcy w PRL marzyli skrycie o wolności, jaką oferowała ideologia demokracji. Jednak niemal w każdym przypadku moment, gdy reżyser z kraju socjalistycznego zaczynał stawiać pierwsze kroki w USA, przynosił rozczarowania. Choć nie było już politycznych ideologów, cenzura uzależniona od praw rynku także miała ogromną siłę. W tej książce doświadczenia twórców stają się punktem wyjścia do szerszej refleksji socjologiczno-filmoznawczej. Autorka zabiera czytelnika w podróż po historii cenzury filmowej w PRL i w USA. Bogato zrelacjonowane fakty sytuują kino w kontekście społecznym i politycznym, gdzie wolność reżysera staje się luksusem i niedoścignionym ideałem. Oprócz twórców, kamer i widowni istnieją jeszcze mechanizmy kontroli, tej prostej i tej zawoalowanej, która nosi wiele imion, a o której współczesny widz powinien wiedzieć, aby w pełni czerpać ze swoich kinowych doświadczeń.
Numer ISBN | 83-242-0777-5 |
Wymiary | 160x225 |
Gatunek | Historia sztuki,Film |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 464 |
Podziel się opinią
Komentarze