Julia Leśniowska z Góry Kalwarii wygrała konkurs Najlepszy Młody Mówca
W nagrodę dostała 10 tysięcy złotych oraz piękną statuetkę. Konkurs zorganizowała Fundacja Akademia Retoryki Igora Zalewskiego, a finał odbywał się w efektowanych wnętrzach Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
W finale mierzyło się 10 mówców ze szkół średnich. A raczej mówczyń! W tym roku mieliśmy absolutna dominację dziewczyn. W finale męskiego honoru bronił tylko jeden chłopak. Wcześniej uczestnicy przebrnęli przez eliminację, w których wzięło udział rekordowe 350 osób. Finaliści mówili na temat: "Kto był Twoim najlepszym nauczycielem? Pani od polskiego, autor ważnych dla Ciebie książek, influencer? A może któryś z rodziców albo przyjaciel? Opowiedz nam o tej postaci oraz o tym, czego się od niej nauczyłeś"
Młodzi oratorzy zaprezentowali niezwykle dojrzałe wystąpienia. Mówili o rodzicach, przyjaciołach, błędach, a nawet… Jezusie Chrystusie. Dowodzili także, że relacje mistrz-uczeń mogą być czasem skomplikowane i bolesne. Zwyciężczyni ciekawie opowiadała o swojej mamie, która jest dla niej swego rodzaju lustrem. W lustrze tym Julia dostrzega cechy, które chce od mamy przejąć, ale także te, które wyeliminować lub poprawić. Wystąpienie Julii było zdecydowanie najlepsze i jury, które zazwyczaj toczy gorące debaty, tym razem było jednomyślne.
To już szósta edycja tego konkursu. Wszystkich wystąpień można posłuchać na stronie akademiaretoryki.pl - Robimy ten konkurs, by uświadomić młodzieży, że retoryka to nowoczesna umiejętność przydatna w nowoczesnym świecie. Bo nawet dzisiaj ciągle musimy kogoś do czegoś przekonywać. Możemy to zrobić dobrze albo spalić się, wypaść blado i zmarnować szansę – mówi Zalewski, którego fundacja organizuje jeszcze konkursy dla studentów a także prowadzi szkolenia dla licealistów. Fundacja uważa, że dobra komunikacja to lepsze życie. Jej motto mówi: "Najważniejsze rzeczy w życiu trzeba powiedzieć". – W czasach, gdy posługujemy się elektronicznymi komunikatorami, umiejętności retoryczne zyskują na znaczeniu. No na końcu każdego procesu decyzyjnego stoi żywy człowiek, którego musimy przekonać do swoich racji. I nie zrobimy tego przy pomocy emotki albo GIF-a – dowodzi Zalewski.
Partnerami konkursu były PKN Orlen, PKO Bank Polski oraz Fundacja KGHM. Patronat medialny nad konkursem Najlepszy Młody Mówca sprawowała Wirtualna Polska.
WP Książki na: