Trwa 艂adowanie...
polska
23-04-2010 13:50

Internet nie ratuje czytelnictwa

Internet nie ratuje czytelnictwa殴r贸d艂o: Jupiterimages
d28vbtj
d28vbtj

Czytelnictwo w艣r贸d Polak贸w osi膮gn臋艂o najni偶szy poziom w historii bada艅 - 62 proc. ankietowanych przez Bibliotek臋 Narodow膮 nie si臋gn臋艂o w ci膮gu roku po 偶adn膮 ksi膮偶k臋. - Nie mo偶na si臋 pociesza膰, 偶e czytelnictwo przenios艂o si臋 do medi贸w elektronicznych - komentuje sonda偶 Katarzyna Wolff z Biblioteki Narodowej.

W 2008 r. czytanie ksi膮偶ek zadeklarowa艂o zaledwie 38 proc. badanych Polak贸w. To najni偶szy wska藕nik czytelnictwa zanotowany w historii systematycznie prowadzonych obserwacji, tj. od 1992 r.

Tendencja spadkowa w polskim czytelnictwie obserwowana by艂a od lat: pocz膮tkowo (lata 1994-2004) polega艂a ona na zmniejszaniu si臋 intensywno艣ci czytania (deklarowanej liczby ksi膮偶ek, po kt贸re si臋gn臋li ankietowani), nast臋pnie - og贸lnej liczby czytelnik贸w (z 58 proc. w 2004 r. do 50 proc. w 2006 r. i 38 proc. w 2008 r.).

- Zarejestrowany w 2008 roku spadek czytelnictwa jest bardzo wysoki i sytuuje Polsk臋 na poziomie kraj贸w od lat maj膮cych najni偶sze wska藕niki, jak Grecja czy Portugalia - powiedzia艂a dr Katarzyna Wolff z Pracowni Bada艅 Czytelnictwa Instytutu Ksi膮偶ki i Czytelnictwa BN na pi膮tkowej konferencji prasowej.

Z ostatniego badania wynika, 偶e w latach 2006-2008 wska藕nik czytelnictwa zmala艂 we wszystkich kategoriach spo艂ecze艅stwa, z wyj膮tkiem mieszka艅c贸w najwi臋kszych, ponad 500-tysi臋cznych miast, gdzie odsetek czytelnik贸w nawet nieznacznie wzr贸s艂 (z 54 proc. w 2006 r. do 57 proc. w 2008 r.).

d28vbtj

Najwy偶szy wska藕nik czytelnictwa ma grupa wiekowa od 15 do 19 lat, ze wzgl臋du na szkolny obowi膮zek czytania lektur - 65 proc. badanych nastolatk贸w zadeklarowa艂o kontakt z cho膰 jedn膮 ksi膮偶k膮 w ci膮gu ostatniego roku.
- Na tle reszty spo艂ecze艅stwa to nie藕le, ale w stosunku do danych z 2006 roku oznacza to spadek wska藕nika czytelnictwa w tej grupie wiekowej o 16 proc. - oceni艂a Wolff.

- Spadek zainteresowania ksi膮偶k膮 tradycyjn膮, drukowan膮 na papierze, odnotowuje si臋 na ca艂ym 艣wiecie i cz臋艣ciowo jest on zwi膮zany z rozszerzaj膮cym si臋 dost臋pem do internetu i pojawieniem si臋 nowych, elektronicznych no艣nik贸w dla ksi膮偶ek. Niestety, nie mo偶na powiedzie膰, 偶e wzrost czytelnictwa w mediach elektronicznych rekompensuje jego spadek w przypadku tradycyjnej ksi膮偶ki. Media elektroniczne daj膮 raczej namiastk臋 tradycyjnego czytelnictwa, np. w przypadku streszcze艅 lektur, ni偶 tworz膮 now膮 platform臋 rozpowszechniania s艂owa pisanego - zaznaczy艂a Wolff.

Badano tak偶e, po jakie ksi膮偶ki si臋gaj膮 czytelnicy. W 2008 r. ci, kt贸rzy zadeklarowali, 偶e mieli kontakt z co najmniej jedn膮 ksi膮偶k膮, wybierali przede wszystkim popularne powie艣ci: obyczajowo-romansowe (18 proc.) i sensacyjno-kryminalne (15 proc.) oraz ksi膮偶ki encyklopedyczno-poradnikowe (14 proc.). Og贸lnie wi臋cej amator贸w znajdowa艂a literatura pi臋kna (65 proc.) ni偶 niebeletrystyczna (46 proc.).

G艂贸wnym 藕r贸d艂em ksi膮偶ek by艂y dla czytelnik贸w w 2008 roku biblioteki (40 proc.). Kupowanie ksi膮偶ek zadeklarowa艂o 23 proc. badanych i by艂 to - podobnie jak w przypadku czytelnictwa - najni偶szy z odnotowanych dot膮d wska藕nik贸w zakup贸w. Spadek ten przebiega艂 systematycznie (37 proc. nabywc贸w w latach 2002 i 2004, 33 proc. w 2006 roku i 23 proc. w 2008 roku).

Badanie zosta艂o zrealizowane pod koniec listopada 2008 r. przez Bibliotek臋 Narodow膮, przy technicznej wsp贸艂pracy z TNS OBOP. Sonda偶 - podobnie jak wszystkie wcze艣niejsze - zrealizowano na losowej, reprezentatywnej pr贸bie 1005 mieszka艅c贸w Polski powy偶ej 15. roku 偶ycia.

d28vbtj
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d28vbtj

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj