Filozof-artysta
Tytuł oryginalny | Le philosophe-artiste |
Autorzy |
Autor proponuje studium barwnej tradycji filozoficznej sięgającej po Leonarda, Campanellę i Giordana Bruna, tradycji, której sens - jego zdaniem - zrozumiał jednak dopiero Nietzsche. Poszukuje innej koncepcji rozumu, nie tej wywodzącej się od Doktryny, od Szkół i Wiecznego Powtarzania, poszukuje rozumu, który nie jest wolą, nie zbawia ani nie leczy. Rozum - jak twierdzi Vuarnet - musi być wrażliwy, zuchwały, a przede wszystkim twórczy, otwarty na pragnienie i na intensywność życia, bo inaczej filozofia wypali się w cytowaniu ostatecznych autorytetów. Słowem, choć filozofię łączy z nauką dążenie do prawdy, to jednak i ze sztuką wiąże ją tak wiele, że Nietzsche zaproponował pojęcie filozofa-artysty. Vuarnet stara się wypełnić je historyczną treścią. Interesuje się samotnikami, libertynami, marzycielami, którzy w swojej twórczości mierzą się z wyzwaniem przekraczania niewyrażalnego. Dlatego Bruno pójdzie na stos, a Vaniniego spalą żywcem, wyrwawszy mu uprzednio język. Vuarnet odwiedza miejsca tego innego
rozumu, miejsca wyjęte ze świata, wolne od dogmatów i wymogów racji stanu: więzienie Bruna, zamek Sade’a, wędrówki Nietzschego. Nie myli jednak filozofa-artysty z bufonem, Nietzschego z jego samozwańczymi następcami. Jako filozoficzny problem Vuarnet stawia odróżnienie autentyczności (jak interpretować niewyrażalne?) od zwykłego szalbierstwa błaznów, którzy - jak pisze w posłowiu Pierre Klossowski - "czynią eksploatowanie delirycznych dzieł tamtych samotników swoją profesją, nie płacąc bynajmniej ceny doświadczeń, jakiej dzieła te wymagają".
Numer ISBN | 83-87316-92-X |
Wymiary | 125x195 |
Gatunek | Psychologia |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 0 |
Podziel się opinią
Komentarze