Trwa ładowanie...
d493wi1
04-02-2020 13:43

Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno-kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji

książka
Oceń jako pierwszy:
d493wi1
Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno-kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

z receznji prof. nadzw. dr hab. Ewy Jarosz: "Jestem głęboko przekonana, iż książka ta stanie się naukowym bestsellerem także poza gronem badaczy i akademików..." Od autorki W Królestwie Arabii Saudyjskiej przebywałam dwa lata, od lipca 2010 do lipca 2012 r. Pobyt związany był z pracą zawodową mojego męża. Bycie żoną specjalisty na kontrakcie dawało mi ochronę i możliwości przebywania w środowisku rdzennych Saudyjczyków, bywania w ich domach i podejmowania w sposób zupełnie naturalny rozmów z kobietami, prowadzonych w duchu „między nami kobietami”. Dzięki temu moja sytuacja była wyjątkowo dogodna dla podjęcia badań etnograficznych sensu stricto i przysługiwały mi pewne swobody, których saudyjskie kobiety nie doświadczają. Czynniki te pozwoliły mi na podjęcie incognito badań nad sytuacją saudyjskiej kobiety. Badaniom sprzyjały też moje małe dzieci, które wzbudzały zainteresowanie, oraz chęć podejmowania rozmów ze mną. Nie bez znaczenia była moja płynna znajomość angielskiego i chęć uczenia się tego języka przez mieszkańców Królestwa. Nie mogę jednak stwierdzić, że – przebywając dwa lata w tym państwie – mogłam zupełnie bezkarnie prowadzić obserwację uczestniczącą, choć było wiele okazji, które pozwalały wniknąć dość głęboko w istotne elementy życia społecznego obywateli Królestwa. Dodam także dla pełnej wiarygodności moich badań, że niektóre moje interlokutorki były zdziwione niestosownością stawianych przeze mnie pytań, które niejednokrotnie wydawały im się dziwne: „OK, Anna, ale ty jesteś zabawna, ty i te zachodnie kobiety...”. Był to wystarczający argument przeciwko mojej zbyt wścibskiej ciekawości. Jest rzeczą oczywistą, że mniej dogodnie przebiegało badanie, gdy w nielicznych przypadkach moja interlokutorka nie znała języka angielskiego; trudności te opisuję w rozdziale poświęconym warsztatowi badawczemu. Mam nadzieję, że to wyjaśnienie okoliczności podjęcia przeze mnie opisywanej tematyki rozwieje wątpliwości Czytelników. Zakończę powtarzanym przez badanych zdaniem, które wszak pasuje do biegu wydarzeń, jakie wpłynęły na moją obecność w saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet: „Wszystko jest w rękach Allacha i tej woli przeciwstawić się nie godzi”.

Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno-kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji
Numer ISBN

978-83-7850-807-6

Wymiary

235x160

Oprawa

miękka

Liczba stron

288

Język

polski

Fragment

Wstęp We wrześniu 2011 r. król Abdullah ogłosił, że w wyborach samorządowych w 2015 kobiety będą miały prawo do głosowania, a nawet ubiegania się o mandaty wyborcze. Na początku 2013 r. mimo licznych sprzeciwów radykałów 30 Saudyjek zostało zaprzysiężonych do Shoury (Shury), 150-osobowej najwyższej rady konsultacyjnej doradzającej królowi i rządowi. W 2012 r. kobiety dopuszczono do pracy w sklepach, choć w działach tylko dla rodzin. Obecnie mówi się o rozpatrzeniu prawnych rozwiązań zabezpieczenia kobiet rozwiedzionych. Powolne zmiany w rozszerzaniu ról społecznych kobiet są sygnałem, że informacje tu zawarte, uchwytując niczym w kadrze przemijający świat i jego incydentalność kulturową, mogą się stać za kilka lat cennym materiałem do analizy zmian społecznych. W czerwcu 2013 r. dekretem królewskim przeniesiono saudyjski weekend z czwartku i piątku na piątek i sobotę (jak w pozostałych krajach islamskich), co dowodzi, że zmiana jest możliwa. Arabia Saudyjska jest jednak nadal jedynym krajem świata, w którym kobietom nie wolno prowadzić pojazdów mechanicznych na drogach publicznych. W tym klimacie socjopolitycznym przeprowadzono wieloaspektowe badania etnograficzne nad sytuacją kobiet w celu nakreślenia ich przestrzeni społeczno-kulturowej i poszukiwania jej uwarunkowań w procesach przysposobienia społecznego. Efektem tych badań jest prezentowana książka. Książka podzielona jest umownie na dwie części. Pierwsza z nich stanowi wprowadzenie do przyjętego dyskursu teoretycznego i zawiera merytoryczne prolegomena do zagadnień socjalizacji, płci kulturowej oraz ram teoretycznych, w jakich mieści się część empiryczna książki. Druga część zawiera nowatorskie na gruncie nauk społecznych w Polsce materiały źródłowe poświęcone przestrzeni kulturowej kobiet w Arabii Saudyjskiej, skategoryzowane i scalone pod hasłem płynnych horyzontów socjalizacji, edukacji i emancypacji. Część pierwsza stanowi merytoryczne tło interpretacji wyników badań empirycznych. Zawarte w niej rozdziały wprowadzają kolejno w teorie: socjalizacji, płci kulturowej i stratyfikacji społecznej wg płci. Ramy teoretyczne zebranych badań wpisują się w dyskurs teorii reprodukcji Pierre’a Bourdieu, zarówno w kontekście utrwalającego różnice klasowe habitusu, jak i utrwalającego porządek społeczny systemu edukacji. Niemniej widziane w optyce teorii przecięć pozwalają rozbudować uwarunkowanie pozycji społecznej poza samo pochodzenie klasowe, wzbogacając je o kategorię płci, etniczności i wyznania. Innowacją w zastosowaniu poglądów Bourdieu jest również odmienny kulturowo kontekst socjalizacyjny, w którym – jak wykażę – dominującą rolę legitymizującą pozycję jednostek wg hierarchii płci kulturowej pełni religia. W tym miejscu nie sposób nie odnieść się do klasycznej teorii Émile’a Durkheima o funkcjach wierzeń religijnych. Religia pełni funkcję scalającą, uniformizującą, jednoczącą, a przede wszystkim uprawomocniającą istniejący porządek społeczny. Połączenie Bourdieu z Durkheimem po dodaniu wielowymiarowej pozycji kobiet zaczerpniętej z teorii przecięć prowadzi do wytworzenia nowego dyskursu dotyczącego przeniesienia kontroli społecznej do wnętrza jednostki. Internalizacja wartości religijnych i związanych z nimi genderowych hierarchii społecznych prowadzi do wytworzenia swoistego munduru psychospołecznego, który ma na celu przeciwdziałanie wychodzeniu poza Goffmanowskie ramy systemu kulturowego. Niemniej, operując kategoriami teorii przecięć, nasuwa się pytanie: Czy wszyscy w jednakowym stopniu podatni są na działanie mechanizmów konformizacji wynikającej z istnienia tego niewidocznego gołym okiem munduru? Intersekcjonalność położenia kobiety wyraża się w symbolice fatamorgany przestrzeni kulturowej kobiet. Tytułowa metafora płynnych horyzontów socjalizacji, edukacji i emancypacji odnosi się do płynności granic ludzkiego poznania, ram interpretacji, wielości perspektyw i czynników kulturowych. Fatamorgana odnosi się do stale zmieniających się, rekonstruowanych i współnegocjowanych horyzontów, które wyznaczają granice przestrzeni kulturowej przeznaczonej dla kobiet. Na odczucie fatamorgany składają się metaforyczne pojęcia bytu jako pola działania mężczyzn i iluzorycznego niebytu odnoszącego się do pola działania kobiet. Z uwagi na kulturowo usankcjonowaną nieobecność kobiet w sferze publicznej, począwszy od ich niewidzialności pod zwojami zasłony, przez ukryty świat za murami domów, sekcji sklepów czy kawiarni tylko dla kobiet oraz kobiecych imprez towarzyskich, kobiety są, a jednak jakby ich nie było. Kwestie te wyjaśnione są szczegółowo w rozdziale 1. Badania przedstawione w rozdziałach 5–7 wpisują się w interpretatywny paradygmat badań. Materiały i obserwacje socjologiczno-antropologiczne gromadzone były w dzienniku etnograficznym. Badania przeprowadzone w środowisku naturalnym pozwoliły na zebranie doświadczeń z pierwszej ręki, z wykorzystaniem narzędzi badawczych w postaci obserwacji uczestniczącej oraz wywiadów swobodnych i pogłębionych z ludnością rdzenną i napływową obojga płci. Najliczniejszą grupą respondentek były Saudyjki zamieszkałe w Królestwie. Dyskutowane przypadki miały miejsce w czasie badań terenowych przeprowadzonych w latach 2010–2012 w Taif (prowincja Mekka) i Jeddah (Dżudda). Taif uznawane jest za jedno z najbardziej konserwatywnych miast w Arabii Saudyjskiej, natomiast Jeddah za najbardziej liberalne, co umożliwia zbadanie światopoglądu kobiet zamieszkałych w tych bipolarnych warunkach kulturowych. Dostęp do respondentek płci żeńskiej byłby niemal całkowicie niemożliwy dla mężczyzny z uwagi na ściśle przestrzegane zasady obyczajowe, które nie pozwalają na przebywanie z sobą niespokrewnionych przedstawicieli przeciwnych płci. Niezmiernie trudno uzyskać również wizę wjazdową do Arabii, która nie dopuszcza ruchu turystycznego spoza krajów Zatoki (poza pielgrzymkami religijnymi hadż i umra). Być może jest to przyczyna, dla której niewiele jest opracowań socjologiczno-pedagogicznych dotyczących tej tematyki. Istniejąca literatura naukowa odnosi się głównie do kwestii politycznych i historycznych, w większości przypadków ukazując nadto męski punkt widzenia. Poza pracami Saudyjki Madawi Al-Rasheed, profesor antropologii religii, zamieszkałej w Londynie (specjalistki w dziedzinie polityki, religii i tradycji Arabii Saudyjskiej, autorki licznych książek), i Francuzki Amélie Le Renard (od lat badającej sytuację kobiet w Arabii Saudyjskiej z punktu widzenia polityki społecznej i socjologii) inne prace pisane są niemal wyłącznie przez mężczyzn. Opracowania dotyczące kobiet pisane przez kobiety zamieszkałe w Arabii Saudyjskiej dotyczą dyskusji religijnych na temat zasłony i praw kobiet zawartych w Koranie oraz ich interpretacji i całkowicie koncentrują się na sferze teologicznej. Pozwala to na dokonywanie nowych odkryć dotyczących ukrytego świata kobiet. Tylko dzięki zanurzeniu w kulturze i w środowisku naturalnym Królestwa można zgłębić i zrozumieć ukryte funkcje kodów kulturowych oraz zetknąć się z tematami kulturowego tabu. Zagadnienia te można niekiedy znaleźć w opracowaniach autobiograficznych. W niniejszej pracy wykorzystane zostaną autobiografie pięciu kobiet o różnych cechach etniczno-kulturowych: jednej Australijki i czterech muzułmanek (Brytyjki o korzeniach pakistańskich, Saudyjki, Szwajcarki o korzeniach perskich oraz Somalijki). Spędziły one dość czasu w Królestwie Arabii Saudyjskiej, aby zanurzyć się w jego kulturze i poznać opisywane zagadnienia. Ich różnorodność religijna i narodowa pozwoli udowodnić te zdarzenia i odkrycia, które przypadkowym Czytelnikom niemającym bliskiego i długotrwałego kontaktu z tym krajem mogłyby się jawić jako konfabulacje i plotki. W badaniu przestrzeni życia kobiet w Królestwie przyjęto trzy perspektywy poznawcze: – perspektywę kobiet wychowanych tradycyjnie i zachowawczo, zrekonstruowaną na podstawie wywiadów swobodnych i pogłębionych, – perspektywę kobiet wychowanych tradycyjnie, ale o tendencjach postępowych, oraz – perspektywę badaczki z innej przestrzeni społeczno-kulturowej, na podstawie obserwacji uczestniczącej i refleksyjnej autobiografii oraz wywiadów swobodnych z kobietami Zachodu. Spojrzenia te zostaną uzupełnione materiałami ze wspomnianych opracowań autobiograficznych w celu nakreślenia jak najpełniejszego i wyczerpującego obrazu przestrzeni życia kobiet w Arabii Saudyjskiej. Niemniej przedstawione badania własne dotyczące przestrzeni kobiecości mają charakter incydentalny. Dotyczą wycinka rzeczywistości społecznej, a generalizacja ich wyników nie jest celem tej pracy. Zamierzeniem jest poszukiwanie mechanizmów reprodukcji systemowej przez wpisywany w jednostki przekaz kulturowy. Każda interakcja między ludźmi polega na wymianie symboli. Stąd ważne jest badanie bezpośrednich interakcji w sytuacjach życia codziennego. Przewodnim problemem badawczym pracy jest pytanie: Jak przez swoje uwarunkowania (Goffmanowską ramę) kobiety o różnych korzeniach kulturowych postrzegają i interpretują swoją sytuację i pozycję społeczną w Królestwie? Celem pracy jest nie tylko opisanie sytuacji kobiet, ale poszukiwanie instrumentów programowania społecznego, przestrzeni wychowawczej, edukacyjnej i społecznej oraz miary ich skuteczności w kontekście specyfiki saudyjskiego porządku społecznego. Refleksja naukowa dotyczy procesów zmiany społecznej oraz czynników zachowawczych i postępowych. Przyczyn powstania tego fascynującego świata kobiet można doszukiwać się w reprodukcji systemu społecznego Bourdieu w kontekście etnografii zaangażowanej (performance ethnography). Nieuchronne odwołania do teorii feministycznej, płci kulturowej, teorii konfliktu i Goffmanowskiej instytucji totalnej nie mają na celu krytyki kulturowej z perspektywy etnocentrycznej wyższości. Służą natomiast do interpretacji tego, co badane kobiety czują i myślą, jak postrzegają swoją sytuację i pozycję w społeczeństwie, w ramach teoretycznych z pogranicza siostrzanych nauk społecznych: pedagogiki społecznej, socjologii, politologii i antropologii kulturowej. Najlepiej wyraża to stwierdzenie Zbyszka Melosika i Tomasza Szkudlarka: Teoria edukacji konstruowana w konwencji studiów kulturowych to teoria interdyscyplinarna, krytyczna, dekonstruująca proces konstruowania tożsamości w praktykach kulturowej artykulacji znaczeń, które to praktyki mają nieuchronnie kontekstualny, osadzony w określonych układach społecznych, więc i polityczny charakter. Z uwagi na osobliwość tematu i przewidywane zainteresowanie procesem badawczym zastosowano dość niekonwencjonalny układ rozdziałów. Otóż w rozdziale 2 wyjaśniono pojęcia zawarte w tytule książki i nakreślone ramy interpretacyjne prezentowanych wyników badań. W rozdziale 3 szczegółowo opisano metody i proces badawczy. Dużo miejsca poświęcono etnografii czynu i pedagogice społecznej. Opisano zastosowanie oraz specyficzne cechy metody etnograficznej i autoetnograficznej na tle metod pokrewnych. Przeanalizowano też zalety badań autobiograficznych. Następnie przedstawiono zastosowane techniki badawcze oraz scharakteryzowano respondentki biorące udział w badaniach. W rozdziale 4 przedyskutowano ogólną sytuację kobiet muzułmańskich i specyfikę ich położenia w Królestwie. Następnie zaprezentowano genezę islamu i jego głęboki związek z korzeniami Arabii Saudyjskiej. Omówiono podziały wewnątrz islamu oraz wpływ ideologii wahhabickiej na przestrzeń społeczno-­ -kulturową Królestwa i jego powstanie. Bez tego wstępu i zapoznania Czytelnika ze skomplikowanymi niuansami historyczno-polityczno-religijnymi trudniej byłoby zrozumieć wyniki prezentowanych badań własnych. Badania własne zawarte są w trzech następnych rozdziałach. Już w samej wielości perspektyw widoczna jest intersekcjonalność przestrzeni kulturowej kobiet, nie wspominając już o wieloaspektowej pozycji badanych Saudyjek, która dyktowana jest nie tylko płcią, ale także wyznaniem, pochodzeniem klasowym i pozycją społeczną. Rozdział 5 poświęcono tytułowej kulturowej przestrzeni kobiet w Arabii Saudyjskiej w świadomości ludności rdzennej, zrekonstruowanej na podstawie wywiadów i obserwacji. W kolejnych podrozdziałach rozdziału 6 rozpatrywane są działania kształtujące przestrzeń kobiet w Arabii Saudyjskiej w dyskursie instytucjonalnym dotyczącym socjalizacji, a następnie zaprezentowane są podziały społeczne, rasowe, etniczne i klasowe jako elementy podtrzymujące istniejący system społeczny. W podrozdziale 6.3 omówiono indywidualne przypadki dyskryminacji kobiet z krajów trzecich oraz korelacja deklarowanego zadowolenia ze swojej sytuacji społecznej z pochodzeniem etnicznym i kastowym. W rozdziale 7, na zakończenie analizy przestrzeni kulturowej kobiet, przedstawiono doświadczenia autobiograficzne autorki, wspierane studium przy­padku osiedla grodzonego, analizowanego z perspektywy instytucji totalnej Er­vinga Goffmana. Podrozdział 7.2 stanowi podsumowanie wyników badań i analiz w poszukiwaniu odpowiedzi, w jaki sposób reprodukowana, wzmacniana i utrwalana jest specyficzna przestrzeń kulturowa kobiet w Arabii Saudyjskiej; jakie czynniki nadają jej kształt i pozwalają na jej trwanie we współczesnej zglobalizowanej rzeczywistości społecznej. Do interpretacji prezentowanych materiałów naturalne wydaje się wykorzystanie teorii feministycznych, teorii interakcjonizmu społecznego i teorii konfliktu, osadzonych w optyce teorii przecięć, harmonizującej z reprodukcją Bourdieu i habitusem, zakorzenionych w Durkheimowskich praktykach religijnych. Podział książki jest poniekąd zainspirowany opinią Bourdieu o tym, że perspektywa badacza-praktyka jest inna niż perspektywa teoretyka i dotyczy przede wszystkim zbierania materiałów w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie, jak wygląda prawdziwy świat. Teoretyk natomiast dąży do tworzenia hipotez o tym, jak ten świat funkcjonuje i dlaczego. Mimo że sam Bourdieu przyjmuje empiryczny model poznawania świata społecznego, to nawołuje do prób łączenia empirii z teorią. Taka też próba została podjęta w niniejszej książce. Większość współczesnych badań socjologii kultury, kulturoznawstwa, a nawet antropologii społecznej koncentruje się na współczesnych społeczeństwach Zachodu. Być może zagadnienia „odległe od domu” nie są w centrum zainteresowań współczesnych badaczy społecznych, co niemal potwierdza oskarżenia o etnocentryzm wysuwane wobec naukowców z krajów rozwiniętych. Być może demokratycznie usankcjonowana poprawność polityczna wytwarza bariery uniemożliwiające krytyczne spojrzenia na nieswoją grupę etniczną, co prowadzi do niebezpieczeństwa powstania naukowych tabu. Tematy trudne zostają przez to zmarginalizowane i zubażają współczesne spojrzenie na istniejące światy spo­łeczne. Niniejsza książka wyraża osobisty bunt autorki przeciw wszelkim ograniczeniom w naukach społecznych oraz próbom zawężania pola wolności zarówno jednostkom, jak i zmarginalizowanym grupom społecznym. W związku z tym można przyjąć, że książkę należy zaliczyć do nurtu pedagogiki krytycznej, zmierzającej w kierunku postmodernistycznego konstruktywizmu.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d493wi1
d493wi1
d493wi1