Dzieci w sieci, czyli jak być czujnym, a nie przeczulonym
Bezpieczeństwo dziecka w Internecie to niezwykle istotny, ale też delikatny temat dla odpowiedzialnego rodzica. Współcześnie czas dzieciństwa diametralnie różni się od okresu młodości rodziców e-dzieci: Internet, smartfony, tablety, Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram, gry komputerowe w trybie rzeczywistym.
Bezpieczeństwo dziecka w Internecie to niezwykle istotny, ale też delikatny temat dla odpowiedzialnego rodzica. Współcześnie czas dzieciństwa diametralnie różni się od okresu młodości rodziców e-dzieci: Internet, smartfony, tablety, Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram, gry komputerowe w trybie rzeczywistym.
Obecny postęp technologiczny to z jednej strony ułatwienie życia i kopalnia wiedzy dla najmłodszych, lecz z drugiej – pułapki, które mogą czyhać w wirtualnym świecie. Dla opiekuńczego rodzica często te wszystkie internetowe mody mogą wydawać się czymś niepojętym, jak i niebezpiecznym dla ich pociech. Najlepszym wyjściem z sytuacji jest poznanie wirtualnej rzeczywistości swojego dziecka oraz znalezienie złotego środka pomiędzy całkowitym zakazem a nieograniczonym dostępem do Internetu i nowych technologii.
W trosce o właściwe i zdroworozsądkowe podejście do tematu, amerykańska ekspertka ds. mediów, a prywatnie matka dwójki nastolatków Yalda T. Uhls, stworzyła przewodnik umożliwiający rodzicom odnalezienie się w internetowym labiryncie. "Cyfrowi rodzice" to książka popularnonaukowa i poradnik w jednym.
Autorka rozbiera na czynniki pierwsze świat nowych mediów, ale w bardzo konkretnym kontekście: wychowania dzieci i młodzieży. Zauważa bowiem, że współcześni rodzice są pokoleniem przecierającym szlak na nieznanym obszarze, w którym wpływ nowoczesnych technologii na młodociane ciała i umysły nie jest jeszcze w pełni zbadany i ujawni się dopiero za kilkadziesiąt lat.
Punktem wyjścia dla analiz i porad formułowanych przez Yaldę T. Uhls są zasady działania mózgu oraz wpływ ekranu na naszą percepcję i rozwój umysłowy dzieci. Autorka porusza kolejno tematy Internetu, mediów społecznościowych i obyczajów internetowych, roli nowych mediów w edukacji oraz gier komputerowych.
Książka jest wyważonym i świetnie napisanym poradnikiem dla współczesnych rodziców. Nazywa
i systematyzuje to, co czujemy intuicyjnie (i co czasem spędza sen z powiek), oddzielając fakty od przesądów. Autorka nie pozostawia wątpliwości co do tego, że po raz pierwszy w dziejach stoimy wobec zmian bardzo zasadniczych, przemieniających człowieka na poziomie społecznym oraz biologicznym, ale nie demonizuje nowej rzeczywistości. Zamiast tego informuje, co w nowych mediach stanowi zagrożenie i jak chronić przed nim dzieci.
Yalda T. Uhls w oparciu o badania naukowe, których wyniki opisuje bardzo przystępnie i rzeczowo, przedstawia rodzicom proste i gotowe do wykorzystania porady. Anegdotyczny styl, niestroniący od osobistych przykładów i wyznań, nawiązań do popkultury i cytatów, decyduje o tym, że autorka zdobywa najpierw uwagę, a zaraz potem zaufanie czytelników.
Ekspertka wyjaśnia fenomen mediów społecznościowych, stworzonych na bazie ludzkich potrzeb i dla ludzi. Sugestie, jak z nich korzystać, są potrzebnym dziś kodeksem internetowej „higieny”, która nie doczekała się dotąd solidnych opracowań. Dynamiczny świat nowych aplikacji i internetowych mód, m.in. Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram jest trudny do ogarnięcia dla większości dorosłych, dlatego autorka opracowała wskazówki, jak w nim nawigować, będąc jednocześnie aktywnym
i czujnym rodzicem.
O Autorce:
Yalda T. Uhls – ponad 15 lat pracowała w przemyśle filmowym, po czym wróciła na studia i została doktorem psychologii dziecięcej. Bada wpływ mediów na rozwój dzieci. Poszukuje w obszarze nauki praktycznych rozwiązań i ich przełożenia na zasady odpowiedzialnego rodzicielstwa w dobie dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii. Autorka jest mamą dwójki nastolatków
i podkreśla, że osobiste doświadczenie ma wpływ na jej pracę. Yalda T. Uhls pracuje dla organizacji non-profit, jest też felietonistką, edukatorką, wykładowcą i konsultantką do spraw mediów.
Dane wydawnicze:
Wydawnictwo IUVI | Format: 135 x 205 mm | s. 288 | Cena: 36,90 zł | ISBN 978-83-7966-020-9 | Data premiery: 18.05.2016