Dyktatura danych
Tytuł oryginalny | Targeted |
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2020 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Kulisy działania Cambridge Analytica. Jak Big Data, Trump i Facebook zniszczyły demokrację i dlaczego może się to powtórzyć.
Czy Twoje dane stają się bronią przeciwko Tobie?
Pozycja obowiązkowa dla każdego świadomego użytkownika internetu
Wiedzą, co kupujesz.
Wiedzą, kim są twoi znajomi.
Wiedzą, jak tobą manipulować.
Zwycięstwo Trumpa, ingerencja Rosji, afera Wikileaks i Brexit – za tymi sprawami stała jedna firma, która pociągała za wszystkie sznurki: Cambridge Analytica. Na wielką skalę potajemnie gromadziła dane użytkowników Facebooka oraz ich znajomych, które następnie reklamodawcy wykorzystywali do bardzo precyzyjnego targetowania reklam. I do manipulowania: tym, co kupujesz, co robisz, co myślisz i na kogo głosujesz…
W wyniku skandalu wokół Facebooka, dotyczącego wycieku wrażliwych danych, Cambridge Analytica upadła w maju 2018 roku. Jednym z dwóch demaskatorów była Brittany Kaiser. W jaki sposób ta młoda, ambitna kobieta o idealistycznym nastawieniu została uwikłana w światową sieć gromadzenia i analizowania oraz – co bardzo kontrowersyjne – sprzedaży danych? I czego może nas ona nauczyć o prywatności w przestrzeni cyfrowej?
BRITTANY KAISER od 2014 do 2018 pracowała w SCL Group, firmie matce Cambridge Analytica. Ponad 200 razy Cambridge Analytica manipulowała wynikami wyborów w 50 krajach i miała wpływ na sytuację polityczną w USA, Ameryce Południowej, Australii i Europie. Po ujawnieniu w marcu 2019 roku skandalu z danymi Brittany Kaiser stała się obrończynią prywatności w przestrzeni cyfrowej.
Gdy zdałem sobie sprawę, że coś jest nie tak z Facebookiem, najłatwiej byłoby mi powiedzieć: „Jestem na emeryturze. Ktoś inny może się tym zająć”. W życiu sprawdzasz się tylko kilka razy. Dla mnie to był jeden z tych momentów (...) Brittany przeżyła podobne doświadczenie. Nie proszę nikogo o nominowanie mnie świętym. Brittany też nie. Moim celem jest zrobienie wszystkiego, co w mojej mocy, żeby chronić demokrację, by pomóc naprawić coś, co jest strasznie zepsute. Brittany robi to samo. Potrzebujemy ludzi w tego typu firmach, żeby odważyli się wystąpić z szeregu i wypowiedzieć, by przedstawili fakty. Potrzebujemy przejrzystości. Potrzebujemy bohaterów.
— Roger McNamee,
inwestor Facebooka i autor bestsellera New York Timesa
Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe
Numer ISBN | 978-83-276-4788-7 |
Wymiary | 145x215 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 448 |
Język | polski |
Podziel się opinią
Komentarze