Depresja u dzieci i młodzieży
Już po raz piąty 23 lutego obchodzony był w Polsce Dzień Walki z Depresją.
Już po raz piąty 23 lutego obchodzony był w Polsce Dzień Walki z Depresją. Celem akcji było upowszechnianie wiedzy o zaburzeniach psychicznych, a także zachęcenie chorych do skorzystania ze specjalistycznego leczenia. Depresja jest najczęściej występującym schorzeniem psychicznym.
Co to jest depresja? Gdzie jest granica między depresją a złym nastrojem? Czy będąc chorym można być twórczym?
Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja stanowi jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych w Europie. Choroba ta występuje powszechnie, ale nadal pozostaje tematem wstydliwym.
Według ŚOZ depresja - czyli długo utrzymujące się, bardzo silne obniżenie nastroju - jest czwartym z najpoważniejszych problemów zdrowotnych na świecie. Zapada na nią od 6 do 10% osób dorosłych. Jednak wśród ludzi starszych nawet połowa może być dotknięta tą choroba, która bardzo często jest lekceważona przez otoczenie. Nakładem* Oficyny Wydawniczej Impuls ukazała się książka * dr Wioletty Radziwiłłowicz : Depresja u dzieci i młodzieży*. Analiza systemu rodzinnego-ujęcie kliniczne*
W polecanej publikacji przedstawiono obecny stan wiedzy na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych czynników i procesów rozwojowych, które odgrywają rolę w etiologii depresji u dzieci i młodzieży oraz utrzymywaniu się jej objawów. Pojedyncze czynniki ryzyka rzadko prowadzą do depresji, natomiast szczególna wielopoziomowa i bardzo złożona organizacja procesów biologicznych i psychospołecznych powoduje wystąpienie objawów choroby. Zatem klinicyści kontynuują badania, by efektywnie zapobiegać i leczyć depresję u dzieci i młodzieży. Należy podkreślić, że zarówno prewencja, jak leczenie muszą wynikać ze zrozumienia mechanizmów, jakie leżą u podłoża zaburzenia.
Celem podjętych badań było poszerzenie wiedzy klinicznej o rodzinie z dziećmi cierpiącymi na depresję oraz charakterystyka procesów wewnątrzrodzinnych, czyli relacji emocjonalnych w rodzinach dzieci z depresją, ocena systemowych zasobów rodziny, jakości związku między rodzicami oraz analiza współzależności między powyższymi zmiennymi i próba wyodrębnienia najważniejszych predyktorów, będących czynnikami ryzyka depresji bądź czynnikami ochronnymi. *Książkę kończy syntetyczne omówienie wyników wraz z implikacjami dla dalszych badań i praktyki klinicznej. *