Azja w książkach
Książka stanowi pierwszą na polskim rynku wydawniczym próbę spojrzenia na kulturę Indii przez pryzmat kobiecości, wpisującą się w problematykę szeroko pojętych studiów nad kulturową tożsamością płci (gender studies). Zamieszczone w tomie artykuły wyszły spod pióra polskich i zagranicznych specjalistów z zakresu indologii, filozofii, etnologii, historii sztuki, a także filmoznawstwa. Autorzy opierają swoje analizy na tekstach źródłowych, utrwalonych m.in. w sanskrycie, hindi, w języku ben-galskim, tamilskim i malajalam. Na książkę składają się trzy części omawiające kolejno: wizerunki kobiet aktywnie uczestniczących w życiu religijnym i społecznym, oraz dążących do odzyskania autonomii podmiotowej; strategie budowania tradycyjnych wzorców kobiecości, które kształtują również świadomość współczesnych Indusek; wizerunki idealnego obiektu miłosnych uniesień mężczyzny, ale też autoportrety kobiet, dla których miłość stała się ważnym czynnikiem w odkrywaniu własnej tożsamości.