Awans zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2007 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Książka zawiera wyjaśnienia, sugestie i podpowiedzi, w jaki sposób podejść od strony prakseologicznej i praktycznej do realizacji skomplikowanej pedagogicznie procedury awansu zawodowego nauczycieli wychowania fizycznego. Awans zawodowy wyznacza pewne oczekiwania względem nauczycieli, którzy przechodzą fazy od nowicjusza do pedagoga mistrza. W tym świetle zawartość treściowa książki ukazuje procedury formalne oraz rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze, które umożliwiają spełnienie wymogów stawianych na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego. Adresatami opracowania mogą być nauczyciele wychowania fizycznego szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, wykładowcy szkół wyższych (AWF, uczelnie pedagogiczne), doradcy metodyczni i konsultanci, nauczyciele-instruktorzy domów kultury i placówek pracy pozaszkolnej.
Numer ISBN | 978-83-7308-666-1 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 238 |
Język | polski |
Fragment | Fragment Str. 43-45 Rozdział drugi Pierwszy etap awansu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego – od stażysty do nauczyciela kontraktowego 1. Zadania pedagogiczne w okresie stażu oraz procedury formalne umożliwiające uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego Nauczyciel wychowania fizycznego, rozpoczynając pracę w określonej placówce oświatowej, uzyskuje miano nauczyciela stażysty. Dotyczy to tylko osób nieposiadających stopnia awansu zawodowego oraz niebędących nauczycielami akademickimi. Z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole nauczyciel posiadający odpowiednie kwalifi kacje do nauczania wychowania fi zycznego uzyskuje z urzędu stopień stażysty. Zanim początkujący pedagog stanie przed komisją decydującą o przyznaniu kolejnego stopnia awansu zawodowego powinien opracować plan rozwoju zawodowego z uwzględnieniem wymagań zawartych w Rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie awansu zawodowego nauczycieli ze zmianami zawartymi w późniejszym Rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. Nowo zatrudniony nauczyciel stażysta rozpoczyna staż automatycznie z początkiem roku szkolnego, bez powinności złożenia odpowiedniego wniosku do dyrektora szkoły. Należy w tym miejscu nadmienić, że nauczyciel rozpoczyna swój staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Jeżeli nawiązanie stosunku pracy nastąpi po upływie tego terminu, młody pracownik oświaty nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego (art. 9d ust. 2 Ustawy – Karta Nauczyciela). Nauczycielowi stażyście na czas odbywania stażu dyrektor obligatoryjnie przydziela opiekuna, który pomaga mu przygotować plan rozwoju zawodowego, a także udokumentować jego realizację. Może nim zostać wyłącznie nauczyciel mianowany lub dyplomowany, najlepiej gdy jest on zatrudniony w macierzystej placówce stażysty. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie młodszemu koledze/koleżance pomocy, zwłaszcza w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela w okresie stażu (art. 9c ust. 5 Ustawy – Karta Nauczyciela). Staż nauczyciela stażysty trwa 9 miesięcy. W tym czasie początkujący pracownik oświaty powinien w szczególności (Rozporządzenie MENiS z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli): 1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym: a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły, b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole, c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy, 2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia, 3) prowadzić zajęcia z uczniami w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone, 4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Natomiast wymagania niezbędne do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego są następujące: 1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, 2) umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, 3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy z tym środowiskiem, 4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Zgodnie z przepisami prawa oświatowego (Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela; Ustawa z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie Ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw; Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ze zmianami z 2004 r.) podstawowe zasady postępowania kwalifi kacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego są następujące: |
Podziel się opinią
Komentarze