Anna Królica
Krytyczka, historyczka i teoretyczka tańca. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie w Katedrze Dramatu UJ przygotowuje doktorat na temat pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.
Prezeska Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu nowytaniec.pl – opiniotwórczego serwisu o tańcu współczesnym, funkcjonującego od 2006 roku. Była członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca 2008. Od 2011 roku jest przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała także funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku.
Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim – wcześniej w Katedrze Teatru i Katedrze Dramatu, obecnie w Instytucie Kultury. Publikuje w "Teatrze", "Didaskaliach", "Kontekstach" rel="nofollow"> . Prowadzi również działalność popularyzatorską: autorka licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD "Balet i Taniec"; organizatorka warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym.
W swojej pracy skupia się przede wszystkim na polskim tańcu współczesnym – zarówno jego najnowszych przejawach, jak i zapoznanej historii z przełomu lat 80. i 90. Dlatego opublikowała między innymi szkic o Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiuro czy obszerną rozmowę z Iwoną Olszowską. Ponadto interesują ją związki polskiego tańca z tradycją teatralną – przede wszystkim Kantorem, ale także choćby Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Równie dobrze czuje się w niemieckiej tradycji taneczno-teatralnej – pisała i pisze o Pinie Bausch, Sashy Waltz, ale też o Oskarze Schlemmerze i przedstawicielach przedwojennej awangardy.
Jest autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – "Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu" (Tarnów, 2011). Pochodzi z Częstochowy, choć aktualnie mieszka w Krakowie.
Podziel się opinią
Komentarze