Trwa ładowanie...
d2170ym
15-04-2010 00:00

Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy

książka
Oceń jako pierwszy:
d2170ym
Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy
Rok wydania
Wydawnictwo
Inne
Źródło: Inne

Jednym z "dogmatów" socjologii empirycznej jest twierdzenie o braku "uniwersalnej" procedury badawczej. Związany jest on z tym, iż każda z technik ze względu na swoje immanentne cechy posiada pewne "ograniczenia". Wysuwa się zatem postulat konieczności doboru procedur z punktu widzenia ich adekwatności metodologicznej, psychologicznej i socjologicznej (Słomczyński 1968b; Wejland 1983a). Choć teza ogólnie jest akceptowana, mniej lub bardziej otwarcie wartościuje się poszczególne procedury; również praktyka badawcza zdaje się jej przeczyć, o czym świadczy dominacja wywiadu kwestionariuszowego. Już w połowie lat osiemdziesiątych mówiło się o "hipertrofii" wywiadu, który stał się typową formą uprawiania socjologii (Sułek 1985). Przeobrażenia społeczno-polityczne zapoczątkowane w 1989 roku przyniosły w tym zakresie dość istotne zmiany; o ile do tej pory była mowa o "hipertrofii" badań, to obecnie, w związku z gwałtownym wzrostem liczby ośrodków badawczych, należałoby chyba mówić o "super hipertrofii". Czy należy
więc zrezygnować z wywiadu kwestionariuszowego jako techniki badawczej? Z pewnością nie, aczkolwiek zbyt często zapomina się, iż nie jest on jedyną procedurą surveyową. Obok wywiadu wskazać można przecież wiele innych standaryzowanych technik badawczych opartych na wzajemnym komunikowaniu, których zakres stosowalności jest bez mała analogiczny. Wspomnieć należy choćby o wywiadzie telefonicznym, różnego typu ankietach: audytoryjnej, prasowej, pocztowej, pod kontrolą itp. _ Ze Wstępu_

Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy
Wymiary

150x235

Oprawa

1

Liczba stron

246

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2170ym
d2170ym
d2170ym
d2170ym

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj