Honor przede wszystkim
Utrzymanie tak zróżnicowanego społeczeństwa w jednej formie państwowej jest bardzo trudne. Gdy dodać do tego rozległość obszaru państwa - ponad sześćset pięćdziesiąt tysięcy kilometrów kwadratowych, niedostępność wielu rejonów wysokogórskich, marne i niebezpieczne szlaki transportowe, zrozumiemy, dlaczego państwowość Afganistanu jest taka krucha. Setki grup interesu, stawianie dobra własnego plemienia czy klanu ponad dobro kraju, pielęgnowane przez rozumiany po afgańsku honor urazy międzyplemienne stanowią niełatwy materiał do zarządzania. Plemienne kodeksy honorowe i prawa nie oglądają się na prawo państwowe i służą za podstawowe źródło norm i zwyczajów.
Największą rolę, ze względu na liczebność ludzi objętych jego zasadami, gra tu pasztunwali, którego centralną kategorią jest namus - obowiązek obrony dobrego imienia swojego i rodziny. Splamienie honoru jednostki jest jednoznaczne z pogrążeniem honoru rodziny. Honor musi być obroniony: badal - czyli sprawiedliwa zemsta - jest obowiązkiem. A skoro zemsta jest obowiązkiem, to spory honorowe potrafią ciągnąć się przez dziesięciolecia, bo jedna zemsta rodzi chęć odwetu.