Szwecja kojarzy si臋 nam z nudnym, spokojnym, mieszcza艅skim krajem, w kt贸rym nic istotnego si臋 nie dzieje. Ale ka偶dy, nawet najbardziej u艂o偶ony z kraj贸w ma sw贸j 艣wiatek przest臋pczy i to on zosta艂 wzi臋ty pod lup臋 przez sztokholmskiego adwokata Jensa Lapidusa, kt贸ry napisa艂 znakomit膮 gangstersk膮 ballad臋 o wsp贸艂czesnych kryminalistach z tego zimnego kraju. Za bohater贸w obra艂 trzy r贸偶ne postaci: wiod膮ca to Johan, nazywany przez koleg贸w JW, studiuj膮cy w stolicy ch艂opak z prowincji, kt贸ry ma dwa marzenia: wej艣膰 do 艣wiata z艂otej m艂odzie偶y syn贸w bogatych biznesmen贸w i arystokracji oraz wyja艣ni膰 tajemnicze znikni臋cie swojej starszej siostry. Druga dramatis personae to Jorge, m艂ody Chilijczyk, mieszkaj膮cy od lat w Szwecji, kt贸ry nieopatrznie zada艂 si臋 mafi膮 jugos艂owia艅sk膮 i sko艅czy艂 w wi臋zieniu, sk膮d pr贸buje uciec. Trzecim jest Mrado, jeden z boss贸w pot臋偶nej zorganizowanej grupy przest臋pczej, wa偶na, ale nie najwa偶niejsza posta膰 w hierarchii serbskiego klanu, kt贸ry opanowa艂 spor膮 cz臋艣膰 艣wiata przest臋pczego w
Sztokholmie.
G艂贸wni bohaterowie powie艣ci Jensa Lapidusa Szybki cash to osoby o r贸偶nym pochodzeniu i drogach 偶yciowych, kt贸re jednak prowadz膮 ich wszystkich na manowce spo艂eczne. Wbrew tytu艂owi wcale nie chodzi o zdobycie pieni臋dzy dla nich samych: Mrado, Jorge i JW pragn膮 statusu, odpowiadaj膮cego ich aspiracjom. Pieni膮dze s膮 g艂贸wnym 艣rodkiem do tego celu, ale nie mo偶na za nie zdoby膰 wszystkiego, o czym bole艣nie przekonuje si臋 JW, mimo swej u偶yteczno艣ci i gestu traktowany w 艣rodowisku z艂otej m艂odzie偶y nieco z g贸ry. Mrado, mimo 偶e maj臋tny, nie jest w stanie przebi膰 charyzmy swojego szefa, Radovana. Jednak tytu艂owy szybki cash jest obiektem marze艅 ka偶dego z bohater贸w, bo wydaje si臋, 偶e tylko on rozwi膮偶e ich osobiste problemy.
Krymina艂 szwedzki ma ostatnio 艣wietn膮 pass臋. Lisa Marklund, Henning Mankell czy najpopularniejszy ostatnio pisarz w Europie, nie偶yj膮cy ju偶 Stieg Larsson, stanowi膮 wsp贸lnie mocn膮 mark臋, kt贸ra zach臋ca wydawc贸w z innych kraj贸w do poszukiwa艅 nowych, ciekawych pi贸r w tym zimnym kraju. Liczba dobrych pisarzy w tym niezbyt ludnym kraju jest ograniczona, ale po przeczytaniu debiutanckiej powie艣ci Jensa Lapidusa 艣miem twierdzi膰, 偶e jeszcze 贸w limit nie zosta艂 wyczerpany. Lapidus napisa艂 bowiem bardzo dobr膮 powie艣膰, kt贸rej bli偶ej do 艂otrowskiej ballady i przest臋pczego fresku, ni偶 do tradycyjnej historii kryminalnej. Nie jest to przypadek, 偶e motto powie艣ci zaczerpni臋te jest z prozy Denisa Lehane鈥檃, od kt贸rego Lapidus po偶yczy艂, pr贸cz jednego zdania, pomys艂 na g臋ste i nasycone emocjami studium psychologiczno-obyczajowe ze zbrodni膮 jako elementem porz膮dkuj膮cym fabu艂臋. Klimat noir to niew膮tpliwe zas艂uga drugiego pisarza, kt贸ry da艂 motto: Jamesa Ellroya. Od siebie dorzuci艂bym jeszcze Cormaka McCarthy鈥檈go z jego surowym,
werystycznym stylem, pozwalaj膮cym bez zb臋dnych mitologizowa艅 przenicowa膰 bohater贸w. Szybki cash to 艣wietna fabu艂a - w膮tki poprowadzone s膮 do fina艂u we frapuj膮cy spos贸b, a problemy trzech g艂贸wnych postaci splot膮 si臋 w widowiskowy spos贸b. Mocny walor, wsp贸lny dla wszystkich szwedzkich tw贸rc贸w wsp贸艂czesnego krymina艂u, to t艂o spo艂eczne, wnikliwe obserwacje sytego, pouk艂adanego, na pokaz egalitarnego spo艂ecze艅stwa, przesi膮kni臋tego poprawno艣ci膮 polityczn膮 i obsesj膮 egalitarno艣ci. Prawda widziana od wewn膮trz wygl膮da mniej interesuj膮co: wszechobecno艣膰 narkotyk贸w, rasizm i stygmatyzacja imigrant贸w, nadu偶ycia w艂adzy, ca艂kowity rozpad wi臋zi mi臋dzyludzkich, niewydolno艣膰 aparatu pa艅stwa, reprezentowanego przez policj臋, s膮dy oraz pracownik贸w socjalnych. Szybki cash to prawdziwa m臋ska proza, Lapidus czyni膮c bohaterami trzech pan贸w, zupe艂nie zaniedba艂 postaci kobiece, kt贸re uszyte s膮 schematycznie i nieciekawie (kobieta jako ofiara, kobieta jako zdobycz wojownika, troskliwa matka i kobieta-suka), a paradoksalnie
wysz艂o to powie艣ci na dobre. Ca艂e szcz臋艣cie, 偶e pisarze nie maj膮 jeszcze obowi膮zku parytetowego osadzania postaci, tylko 偶e dlaczego prawdziwie m臋ski 艣wiat mia艂by istnie膰 w 艣rodowiskach przest臋pczych?