Philip Pullman
Philip Pullman, nauczyciel i wykładowca literatury angielskiej, jeden z najwybitniejszych współczesnych autorów powieści dla dzieci i młodzieży, w tym słynnej trylogii Mroczne materie, cieszącej się ogromną popularnością na całym świecie i sprzedanej w milionach egzemplarzy.
Pisarz przyszedł na świat 19 października 1946 roku, w Norwich. Zanim jego rodzina zamieszkała na stałe w Północnej Walii, kształcił się w Anglii, Zimbabwe, Australii. W wieku 25 lat postanowił zostać nauczycielem. Przepracował kilkanaście lat w tym zawodzie, nim zdecydował się żyć wyłącznie z pisania.
Pullman zadebiutował książką The Haunted Storm, która przyniosła mu New English Library's Young Writer's Award w 1972 roku. Niemniej jednak, autor odmawia dyskusji na jej temat. Kolejna jego powieść Galatea - fantasy dla dorosłych - ukazała się w 1976 roku.
Dopiero przedstawienia szkolne zainspirowały autora do napisania pierwszej książki dla dzieci. Hrabia Karlstein ukazał się w 1982 roku. Była to pełna magii i przedziwnych przygód powieść osadzona w realiach angielskich. Wraz z pojawieniem się drugiej książki adresowanej do dzieci (The Ruby in the Smoke) w 1986 roku, Pullman przerwał pracę nauczyciela na jakiś czas.
Między 1898 a 1996 rokiem Pullman starał się łączyć swoje dwie pasje – nauczanie i pisanie. Dzielił czas i siły między pracę jako nauczyciel w Westminster College w Oxfordzie i pisanie kolejnych książek dla dzieci. To właśnie w tym okresie rozpoczął prace nad serią Mroczne Materie. Pierwsza część trylogii została opublikowana w 1996 roku. Złoty kompas zdobył prestiżową nagrodę Carnegie Medal i Guardian Children's Fiction Award. W serii Mroczne materie ukazały się również Magiczny nóż i Bursztynowa luneta.
Większość z jego książek skierowana jest do dzieci. Po pierwszych (nieudanych, jak twierdzi) próbach powieści dla dorosłych skupił się na twórczości adresowanej do najmłodszych czytelników. Jednak wielbiciele jego książek są w różnym wieku.
Od początku uznał, że obniżenie wieku odbiorców nie może oznaczać żadnych ustępstw w sferze jakości.
Zadanie literatury - w jego przekonaniu - niezależnie od uprawianych gatunków zawsze polega na mierzeniu się z wielkimi kwestiami moralnym: w przeciwnym razie pisarstwo staje się miałkie i trywialne. Prawdziwa literatura musi zajmować się sprawami dobra i zła, śmiercią, rajem i piekłem.
Literatura dziecięca to tylko jeden z wielu gatunków literackich wykorzystywanych przez Pullmana. Autor, znany przede wszystkim jako twórca książek dla dzieci, ciągle się rozwija, próbując swoich sił w gatunkach, które bardzo różnią się od typowej literatury dziecięcej.
Pullman rzadko tworzy powieści realistyczne, czy sensacyjne, jednak w jego dorobku możemy znaleźć zarówno powieści obyczajowe (Przerwany most, Tatuaż z motylem), jak i historyczne thrillery (The Ruby in the Smoke, The Shadow in the North, The Tiger in the Well, The Tin Princess), które stanowią zupełnie nową jakość w jego twórczości.
Thunderbolt's Waxwork i The Gas-Fitters' Ball to dwie ulubione historie Pullmana. Te zabawne opowieści o przygodach grupki szalonych dzieciaków powstały w latach 1994-1995.
Pullman uwielbia patrzeć na dobre ilustracje książek. Najlepsze z nich - jak mówi - nie stanowią tylko przyjemności dla oczu, ale są najlepszym uzupełnieniem tekstu. Pisarz miał przyjemność pracowania z kilkoma dobrymi ilustratorami. Tak powstały komiksy The Scarecrow And His Servant, Jacek na sprężynach, The Firework-Maker's Daughter, Byłem szczurkiem, Mossycoat Aladdin, Zegar czyli nakręcona opowieść.
W swoich książkach opiewa dobroć, odwagę i ciekawość świata, potępia okrucieństwo i fanatyzm. Mimo to autor uważany jest przez niektóre kręgi katolickie za najbardziej niebezpieczne pióro dzisiejszej Anglii.
Ostatecznie Pullman zrezygnował z pracy nauczyciela i w pełni oddaje się pisarstwu. Okazjonalnie udziela się na łamach The Guardian. W 2003 roku wydał uzupełnienie do Mrocznych Materii – Oxford Lyry. Obecnie pracuje nad kolejną powieścią o wykreowanych przez niego światach. Księga Pyłu ma być kontynuacją popularnej trylogii.
Podziel się opinią
Komentarze